Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 5.1. 2018 11:42
babiš vs. hejtmani

Vyšší mzdy řidičů budou, pokud je zaplatí kraje. Mají ale podmínku

Autobusy - ilustrační foto - 7
Zdroj: TV Nova
Ilustrační foto

Nařízení, kterým minulá vláda Bohuslava Sobotky k začátku minulého roku zvedla minimální mzdy řidičů linkových autobusů, se měnit nebude. Peníze na mzdy zajistí kraje. Dnes ráno to na twitteru napsal premiér Andrej Babiš po jednání s předsedkyní Asociací krajů Janou Vildumetzovou a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem.

Ve čtvrtek přitom předseda vlády po jednání s hejtmany mluvil o tom, že chce vládní nařízení zrušit. Považuje totiž za nesmyslné, aby premiér určoval mzdy řidičů soukromých přepravců. Vládní krok navíc označil za předvolební akci svého předchůdce.

 

"Právě jsme s šéfkou Asociace krajů Janou Vildumetzovou a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem domluvili, že peníze na řidiče zabezpečí kraje. Vláda bude hledat peníze na opravy silnic 2. a 3. tříd," uvedl Babiš.

 

Za důležité považuje, aby přepravci peníze od krajů skutečně dali řidičům, což podle něj musí kontrolovat inspektorát práce. "A nařízení vlády se měnit nebude. Budeme ale společně hledat způsoby, jak profesi řidiče lépe oceňovat," dodal premiér. 

 

Kraje ale avizovaly, že po vládě budou požadovat čtyři miliardy korun. Z nich by byly schopny zaplatit jak vyšší mzdy řidičů, tak i opravy silnic druhých a třetích tříd, řekla po jednání s Babišem Vildumetzová. 

 

"My bychom hlavně potřebovali vědět, jestli a kdy prostředky na opravy silnic dostaneme a v jakém objemu. V té finanční částce chceme mít zakomponované i navýšení mzdy řidičů. Proto máme usnesení Rady Asociace krajů ČR, že požadujeme na letošní rok čtyři miliardy. Ta jedna miliarda je tam na ty řidiče," uvedla Vildumetzová.

 

Peníze na opravy silnic kraje dostávaly ze státního rozpočtu poslední tři roky. Vildumetzová ČTK řekla, že nyní se bude čekat i na to, jak dopadne hospodaření Státního fondu dopravní infrastruktury. Pokud by tam byl nějaký přebytek, byla by cesta, jak by kraje mohly opět peníze dostat. "Ale nás trápí, že se to dozvíme někdy v březnu nebo dubnu. My bychom se na to potřebovali připravit. Musíme mít připravené projekty a povolení a na jaře bychom už potřebovali opravovat," uvedla Vildumetzová.

 

 

Sobotkův kabinet po protestech řidičů rozhodl v říjnu 2016, že od ledna nadcházejícího roku stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšily se i další příplatky. Kraje, které veřejnou dopravu objednávají a potřebné linky dotují, pak měly problémy s finančním pokrytím růstu mezd a tím, jak peníze k řidičům dostat. Nakonec loni v červenci vláda schválila příspěvek zhruba 394 milionů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

 

Vildumetzová ve čtvrtek po jednání s Babišem řekla, že nařízení Sobotkovy vlády nefungovalo, peníze od krajů se k řidičům často nedostávají. "Proto chceme v co nejbližší době přijít s náhradním systémovým řešením tak, aby se navýšení platů dostalo spravedlivě ke každému řidiči," uvedla.

 

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestovali od října 2015. Šoféři si stěžovali, že kraje objednávají dopravu jen na základě ceny, a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách. V červnu 2016 odbory kvůli nízkým platům řidičů odsouhlasily přípravu stávky, a v říjnu téhož roku vláda zvýšení mezd řidičů schválila. Kvůli neplnění podmínek uspořádali řidiči autobusů začátkem dubna 2017 v pěti krajích jednodenní stávku.

Podívejte se na reportáž pořadu Střepiny:

 

mom tn.cz / ČTK