Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 28.8. 2017 21:23
tichý protest

Billboardy na dálnicích překryly české vlajky. Víme, co znamenají

Zdroj: TV Nova

Na billboardech podél českých dálnic se o víkendu objevily české vlajky. Hlásí je řidiči z celé republiky. Zároveň se ale ptají, kde se vlajky vzaly a co vlastně mají symbolizovat. Jde o jistý druh politické kampaně, nebo za tím snad stojí zákon, který od září billboardy podél cest zakazuje?

Kolem českých vlajek na billboardech podél silnici se na internetu okamžitě strhla vášnivá diskuze. Nikdo ale s jistotou neví, proč tento motiv zničehonic pokryl většinu reklamních poutačů v republice.

 

"Včera jsem projížděl D1 a vypadalo to, že jsme národem největších vlastenců," napsal na facebook Jakub. "Napadlo mě, jestli to není spojené s tím, že billboardy mají podle nových zákonů skončit," myslí si Kristýna.

 

Ozývají se ale také názory, že mohlo jít o akci zaměřenou proti Evropské unii. Něco podobného naznačil i Karel Zvára z nového politického hnutí Referendum o Evropské unii. "Jako interní kontrolní orgán (revizor) hnutí Referendum o Evropské unii bych asi měl popřít, že je to naše dílo. Ale teď to neudělám," napsal neurčitě na facebook. Všechno je ale jinak.

 

 

Protest proti zákonu

Ti, kteří tipovali, že vlajky budou mít souvislost s novelou zákona, měli pravdu. TN.cz to potvrdil mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa (SPVR). "SPVR, který sdružuje více než dvě třetiny majitelů dotčených ploch, tím chce upozornit na nesmyslnost zákonné úpravy, která nově zakazuje umisťování reklamních nosičů ve vzdálenosti až 250 metrů od vozovky. Zákon je v této věci nejen zbytečný, nepraktický a v některých svých ustanoveních dokonce nesmyslný, ale především jeho přijetí odporuje Ústavě České republiky," uvedl Váňa.

 

SPRV přitom spoléhá na to, že česká vlajka, jakožto státní symbol, se nesmí odstraňovat. A tudíž nebudou odstraněny ani bilboardy.

 

"Postup státu, který na jedné straně smlouvami, povoleními a licencemi umožňuje provozovatelům venkovní reklamy legální podnikání, a nyní, přestože jsou tyto smlouvy, povolení a licence stále platné, jim toto podnikání bez náhrady zakazuje, je faktickým vyvlastněním," řekl Marek Pavlas, prezident SPVR. 

 

Vyvlastnění soukromého majetku připouští Ústava jen ve veřejném zájmu a za náhradu. "Veřejný zájem stát nikdy neprokázal a žádnou náhradu neposkytl. Provozovatelé billboardů s platnými povoleními a platnými nájemními smlouvami se tak stali oběťmi protiústavního znárodnění a budou se mu muset příslušným způsobem bránit," shrnul Pavlas.

 

 

Problémem reklamy u dálnic jsou podle SPVR především nelegální stavby a různé nosiče, které nikdy neměly vzniknout. Tyto stavby navíc nejsou vybaveny povinnými bezpečnostními prvky. "Stát mohl a měl důsledně trvat na odstraňování takto závadných ploch, nikdy to ale účinně nedělal, ačkoli k tomu měl vždy v minulosti dostatek zákonných prostředků. Namísto důsledné regulace a jejího vymáhání se stát nyní vydal restriktivní cestou plošného zákazu, která postihuje poctivé podnikatelské subjekty respektující zákon," dodal mluvčí SPVR.

 

V Česku začne od září platit novela zákona o pozemních komunikacích. Ta zakazuje umístit billboardy ve dvousetmetrovém ochranném pásmu podél dálnic. Zákon platí už od roku 2012, doteď ale platilo přechodné pětileté období, díky němuž se stát vyhne arbitrážím s provozovateli venkovních reklam kvůli zmařeným investicím.

 

Ministerstvo chce od září kontrolovat, zda skutečně provozovatelé zákon dodržují, Ředitelství silnic a dálnic případné zbylé billboardy zlikviduje vlastními silami. V Česku je odhadem pětadvacet tisíc billboardů, většina z nich v obcích, kde zůstanou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

KONEČNĚ ODHALENO! Víme, k čemu jsou kovové cvočky u kapes

Nový trend mezi muži: Nalakovaný nehet! Co za tím stojí?

POMSTA ZA NEVĚRU: Žena sejmula manžela nápisem na bilboardu. Uviděl ho cestou do práce

mom TN.cz