Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 18.9. 2018 20:13
Nákupy v Česku

Češi propadli e-shopům. Těmto se ale radši vyhněte, varují inspektoři

Zdroj: TV Nova

Češi čím dál více nakupují zboží přes internet, především elektroniku a knihy. Naopak potraviny a drogerii raději shánějí v kamenných obchodech. Odradit zákazníka dokáže problém při reklamaci, naopak přilákat k dalšímu nákupu sleva a doprava zdarma.

I přes rostoucí procento nákupů online lidé stále preferují, když má firma kamennou prodejnu i e-shop. "Lidé jednoduše chtějí nakupovat tam, kde je to pro ně aktuálně výhodné, ať už z důvodů úspory času, nebo peněz," uvedl Jan Penkala z konzultační společnosti Acomware, která nechala průzkum vypracovat.

 

Lidé si chtějí zboží, které poté koupí přes internet, osahat a vyzkoušet. "Před nákupem v e-shopu se alespoň někdy vydá do kamenné prodejny 71 % budoucích zákazníků," doplnil Penkala. Naopak každý druhý hledá informace nejdříve na internetu, než se vydá do prodejny.

 

Téměř třem čtvrtinám Čechů dokonce vadí, když e-shop nemá výdejní místo. U kamenných prodejců zase schází e-shop 60 % zákazníků. Co ale dokáže k nákupu přilákat, jsou finanční odměny, zejména slevy na současný nebo příští nákup. E-shop upřednostní kvůli nižší ceně či dopravě zdarma.

 

Seznam rizikových e-shopů aktualizuje Česká obchodní inspekce. Najdete ho zde.

 

Více přes internet než v obchodě kupují Češi spotřební elektroniku a knihy, opakem jsou potraviny a drogerie. Postupně ale podle výsledků výzkumu roste počet lidí, kteří využívají téměř vyrovnaně oba způsoby. Čím dál více také sháníme zboží na mobilním telefonu - 21 %, což je o 10 více než před dvěma lety.

 

 

Zboží lidé vybírají a následně se o jeho koupi rozhodují průměrně jeden den. Čtvrtina zákazníků nakoupí dokonce do hodiny. Déle než týden pak Češi řeší větší nákupy, jako je nábytek, což tvoří asi pětinu nákupů.

 

Téměř dvě třetiny Čechů pak mají zkušenost s reklamací zboží, které pořídili na internetu. Pokud se objeví nějaký problém, polovinu z nich to dokáže odradit od dalšího nákupu. U zhruba 4 reklamací z 10 mají zákazníci výhrady k postupu prodejce

 

Informace vyplývají z výzkumu společnosti Acomware, zaměřeného na nákupní rozhodování tuzemských spotřebitelů. Provedla ho výzkumná agentura Ipsos v srpnu 2018 na vzorku 808 respondentů ve věku 15 a více let.

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

Nakupujete na internetu? Pak byste si měli dát velký POZOR! Tohle se může stát i vám

Dívka si přes eBay koupila boty: Když je rozbalila, našla hotový poklad!

epa TN.cz