Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 11. 7. 2018
Rozkopané koridory

Českou železnici čeká peklo! SŽDC připravuje obří rekonstrukce

Rekonstrukce trati - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

Jakoby nestačily rozkopané silnice a dálnice. Velké rekonstrukce se chystají také na železnici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje velké opravy na osmi úsecích 1. a 2. koridoru, tedy na tratích mezi Prahou a Brnem a Prahou a Ostravou. Práce vyjdou na 23 miliard.

Až na jednu výjimku půjde o už jednou modernizované úseky. Modernizace ale proběhly v 90. letech a dané úseky potřebují znovu opravit.

 

"Udržení jejich požadovaných parametrů si vyžaduje dlouhodobě vysoké náklady, zabezpečovací zařízení je mnohdy na hranici své životnosti, případné zavedení nižších traťových rychlostí by navíc vedlo ke vzniku tzv. úzkých míst,“ přibližuje generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

 

K financování využije SŽDC peníze z národních zdrojů, od Evropské investiční banky (EIB) a na dva projekty dostane příspěvek také z programu Nástroj pro propojení Evropy. Celkem by měly rekonstrukce stát 23 miliard korun.

 

Seznam rekonstruovaných úseků:

Velim – Poříčany
Choceň – Uhersko
Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí (původní stopa)
Adamov – Blansko
Brno-Maloměřice – Adamov
Lipník nad Bečvou – Drahotuše
Polom – Suchdol nad Odrou
Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem

 

 

Nejblíže rekonstrukci je úsek Poříčany - Velim na Kolínsku. SŽDC už podepsala smlouvu se společností SUDOP na vypracování projektu v hodnotě 83 milionů korun. Úsek je společně s tratí z Dětmarovic přes Petrovice u Karviné na hranice s Polskem jedním z těch, které dostanou peníze z programu Nástroj pro propojení Evropy.

 

Podle SŽDC bude rekonstrukce spočívat v opravách mostů a přejezdů, modernizaci stanic a zastávek, trakčního vedení a také staničního a traťového zabezpečení. SŽDC navíc plánuje přejít na české železnici kompletně na střídavou trakci, takže vyjma úseků mezi Brnem a Blanskem, kde už střídavá trakce je, budou na tuto změnu opravované úseky připravovány.

 

Velkou výzvou pro českou železnici bude rekonstrukce tratí na jižní Moravě. Krom zvýšení propustnosti úseků přidáním dalších kolejových spojek a výhybek budou muset být rekonstruovány i tunely, kterými v údolí Svitavy koleje vedou. To si vyžádá nepřetržitou výluku obou kolejí.

 

 

Dopravci tak zřejmě budou muset zavést náhradní autobusovou dopravu a část dálkových vlaků odklonit přes Vysočinu. Neobslouží tak třeba Pardubice nebo Českou Třebovou. Trasa přes Havlíčkův Brod je navíc delší a méně propustná.

 

Úsek mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí se dočká vůbec první modernizace. Ve stanici Brandýs nad Orlicí by mělo přibýt elektronické zabezpečovací zařízení. Cestujícím budou k dispozici nová nástupiště s mimoúrovňovým podchodem. Kolejové spojky zvýší propustnost úseku v případě výluk.

vbo TN.cz