Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 2. 7. 2017
Klidná dovolená

Jak se nenechat na cestách napálit? Cestovatelské sedmero

Muž se nedostal do letadla
Zdroj: Thinkstockphotos
Ilustrační foto

Dovolená by se měla nést v duchu pohody a odpočinku. To dokážou pokazit nečekané komplikace jako jsou extra poplatky, zrušený let či ztracené zavazadlo. Evropské spotřebitelské centrum sestavilo sedm rad, díky kterým se s každou komplikací snadno vypořádáte, nebo jí dokonce předejdete.

V tom, jak se nenechat napálit při cestování především po Evropě může posloužit i bezplatná mobilní aplikace ECC-Net: Travel. "Lidé v ní najdou svá spotřebitelská práva pro 101 situací, které mohou nastat při cestování v Evropě, a také fráze v 25 jazycích Evropy pro podání stížnosti či reklamace při konkrétním problému,“ řekl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

 

1. Příplatková past

Při rezervaci ubytování sledujte, zda jsou v uvedené ceně zahrnuty poplatky za úklid, místní taxy nebo případný poplatek za platbu kreditní kartou, které mohou původní cenu navýšit.

 

2. Ubytování

Vysoké storno poplatky hrozí za zrušení objednaného zájezdu. Řiďte se tedy pravidlem: Dvakrát měř, jednou objednej.

 

3. Zájezd

Také vidíte rozdíl ve větě: v hotelu "je“ vyhřívaný bazén, nebo "může být“ vyhřívaný bazén? Pokud si zájezd objednáváte přes cestovní agenturu, která pouze zprostředkovává zájezd jiné cestovní kanceláře, pokuste se získat popis služeb vztažených k ubytování a cestě přímo u organizátora. Popis od zprostředkovatele se může lišit v maličkostech, které ve výsledku mohou hrát roli.

 

4. Pronájem vozu v autopůjčovně

Auto si před převzetím vždy dobře prohlédněte a případná poškození nafoťte. Totéž při vrácení vozu. Vůz vraťte nejlépe osobně proti písemnému potvrzení o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození. Tak budete mít důkazy o tom, že jste auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak. Ověřte si, zda neplatíte zbytečné poplatky a zda přidružené pojištění obsahuje to, co skutečně potřebujete.

 

5. Letecká doprava – zpoždění a zrušení letu

V celku častá a také nepříjemná situace. Věděli jste ale, že pokud je váš let zrušen nebo výzrazně zpožděn, máte právo na bezplatnou péči ze strany dopravce? A to v podobě občerstvení, případně ubytování po dobu nezbytně nutnou. Někdy péče ale poskytnuta na místě není, a tak si při odletu z dovolené ponechte alespoň nějakou finanční rezervu. Následně požádejte dopravce o proplacení. Můžete mít také právo na náhradu škody ve výši 250–600 eur, pokud ke zrušení či zpoždění došlo vinou na straně dopravce.

 

 

6. Letecká doprava – zavazadla

Věci, bez kterých se neobejdete, si vždy vezměte s sebou do příručního zavazadla – pro případ zpoždění či ztráty zavazadla odbaveného. Jde např. o léky, nabíječku na mobilní telefon, ale i klíče od auta či domu. Pokud je vaše zavazadlo poškozené, nebo se dokonce ztratí, můžete požadovat náhradu skutečně vzniklé škody až do výše zhruba 35 000 korun.

 

7. Připojištění

Na cestu do zahraničí je dobré se připojistit a vědět, co pojištění pokrývá a zda je vhodně nastaveno pro všechny aktivity, které chcete na dovolené dělat. Pro pomoc volejte po celé Evropě telefonní číslo 112. Zvažte možnost připojištění zavazadel podle podmínek pojišťovny a zkušeností ostatních klientů s plněním při ztrátě, poškození či zpoždění zavazadla.

čtk / sim TN.cz