Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Obchodní sdělení

Lesy chrání, lesy ozdravují

Aktualizováno 10.2. 2016 11:00
co bude jinak

Jaké změny přinese evidence tržeb obyčejným lidem? PŘEHLED

Registrační pokladna - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

Po měsících jednání, diskuzí a obstrukcí dnes poslanci konečně hlasují o zákonu o elektronické evidenci tržeb (EET). Ten má zajistit, aby podnikatelé poctivě odváděli státu daně. Pro živnostníky to znamená řadu změn. Jak se to dotkne zákazníků?

Zavedení elektronické evidence tržeb za prodej zboží a služeb patří mezi stěžejní projekty současné vládní koalice. Proti jejímu zavedení ostře vystupovali pravicoví politici, podle kterých znevýhodní hlavně drobné živnostníky, kterým ztíží práci a zvýší výdaje. Podrobnosti o EET si můžete přečíst zde.

 

Opozici kromě nákladů, které budou muset živnostníci vynaložit na pořízení příslušného zařízení, vadí především zvýšená kontrola státu nad podnikateli. To zvláště ve chvíli, kdy ministr financí vlastní společnost Agrofert a mohl tak jednoduše získávat data o konkurenci. 

 

"Využijeme všech ústavních možností, všech možností jednacího řádu, aby tento zločinný zákon nebyl schválen," řekl předseda klubu TOP 09 a Starostů František Laudát. "Je pro nás symbolem snahy zavádět v České republice dohlížitelský stát, novou formu socialismu," opřel se do EET předseda ODS Petr Fiala.

 

Jak to bude fungovat?

Každá tržba podnikatele bude v okamžiku zaplacení zaevidována prostřednictvím internetu v datovém úložišti Finanční správy, ta mu na oplátku zašle unikátní kód, který podnikatel uvede na účtenku. Evidovat se budou platby v hotovosti, kartou, stravenkami nebo šeky. Od zavedení EET si Finanční správa slibuje jednoduchou kontrolu podvodného jednání podnikatelů, konkrétně krácení tržeb a daní.

 

Podívejte se, jak si Andrej Babiš na jednání o EET přinesl propagační cedule:

 

Jaké změny to přinese zákazníkům?

Obyčejní lidé si změny patrně ani nevšimnou. Jediné, co se změní, budou údaje na účtence, resp. přibude unikátní kód, který podnikatel obdrží od Finanční správy. Zákazníci se nemusí bát toho, že by na účtenku museli čekat nějak dlouho. Spojení s Finanční správou zabere maximálně dvě sekundy, to je podobná doba, jako spojení s bankou při platbě kartou. Zákazník navíc ani nebude povinen účtenku převzít, stejně jako doteď to bude záležet jen na něm.

 

Podle ministerstva přinese EET občanům řadu výhod. Díky lepšímu výběru daní bude moct stát více investovat do zdravotnictví, školství, kultury, dopravní infrastruktury a dalších veřejných služeb.

 

 

Co to znamená pro podnikatele?

Živnostníci si budou muset pořídit zařízení, prostřednictvím kterého se spojí s Finanční správou a zároveň ihned vytisknou účtenku. Nemusí se ale jednat o nijak drahá zařízení, kromě klasických pokladen mohou živnostníci použít chytré mobilní telefony nebo tablety a přenosnou minitiskárnu. Podle ministerstva financí budou náklady minimální.

 

Na oplátku ministerstvo navrhuje snížení DPH v některých oblastech, poctiví podnikatelé nebudou nadále zatíženi namátkovými kontrolami a stát bude moci rychle reagovat na podvodné praktiky a odstranit tak nerovné podmínky v konkurenčním boji.


ČTĚTE TAKÉ:

Technické vymoženosti, které vám usnadní život
Účet průměrného teenagera: Měsíčně 5000 Kč za módu,
Jak co nejvíce ušetřit? 6 úsporných rad pro každý den

Dívka našla v ponožkách z obchodu děsivý dopis! Už nikdy tam nevkročí. A vy také ne

Uviděl ji v obchodě a ztuhl fascinován její krásou. Poté zjistil, kdo to je!

mom TN.cz