Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Obchodní sdělení

Lesy chrání, lesy ozdravují

Publikováno 21. 11. 2017
porucha pozornosti

Má vaše dítě skutečně ADHD? Vyhněte se špatné diagnóze

Hyperaktivní dítě
Zdroj: Profimedia

Když se řekne attention deficit hyperactivity disorder neboli ADHD porucha u dětí, většina lidí si představí neposlušného chlapce, jak šplhá po stromech nebo upovídanou umíněnou holčičku. Jak si ale nesplést příznaky tohoto syndromu s "obyčejnou dětskou neposedností"? Přední světoví psychologové se shodují, že velké procento dětí může být diagnostikováno chybně.

Psycholožka Meadow Schroederová z univerzity v Calgary tvrdí, že pokud dítě, které trpí ADHD poruchou, není včas diagnostikováno a není léčeno, může to v budoucnu vážně ovlivnit jeho každodenní život. Takové dítě si může vypěstovat nebezpečné chování v pozdějším věku. Například nechráněný pohlavní styk nebo užívání návykových látek. Špatné školní výsledky navíc mohou neblaze ovlivnit sebevědomí dítěte. Slabší jedinci pak mohou trpět poruchami duševního zdraví.

 

"Jako psycholožka jsem zaznamenala, že se takové děti ve vyšším věku chybně léčily s depresemi nebo úzkostmi," popsala pro Daily Mail. Upozorňuje také na to, že se porucha projevuje jinak u dívek a u chlapců. U těch se projevuje obecně častěji. Zatímco hyperaktivní chlapci bývají viditelně neposední, u dívek je tato porucha často maskována dobrými školními výsledky.

 

 

Na druhou stranu Schroederová upozorňuje na to, že někteří rodiče mohou být přehnaně opatrní, pokud jde o jejich dítě a strachují se často zbytečně. Jestli vaše dítě trpí poruchou ADHD musí bezpodmínečně určit odborník, který popřípadě následně zahájí léčbu. Schroederová také doporučuje, aby se rodiče nebáli obrátit na více odborníků najednou. "Vše je lepší, než aby dítě bralo nějaké léky zbytečně kvůli chybné diagnóze," upozornila.

 

Příznaky poruchy ADHD u dětí


Domácí úkoly dítěti trvají déle, než by měly. Snadno se rozruší a jakýkoli podnět v okolí slouží jako rozptýlení. Pro rodiče jsou pak domácí úkoly spíše bojem.

 

I přesto, že se dítě pečlivě připravuje na testy, výsledky tomu neodpovídají. Může trpět špatným přijímáním informací. Dítě sice rozumí psanému textu, ale nespojí si souvislosti a důležitým detailům často nepřikládá význam. S tím souvisí i případné nepochopení zadání při testu.

 

Děti mohou mít potíže se socializovat v kolektivu. Nezvládají sledovat konverzaci, a proto se do ní nezapojují. Mohou se ostatních dětí začít stranit a dokonce úplně vybočovat z kolektivu.

 

Bývají zapomětlivé, a buď zapomínají věci úplně, nebo si nemohou vzpomenout, kam je uložily.

 

Dívky bývají velmi, velmi upovídané a často dobrovolně nebo bez výzvy pomáhají ostatní spolužákům nebo korzují mezi skupinkami a konverzují. Díky tomu mohou mít i hodně přátel a zdánlivě to se tato vlastnost nejeví jako problém. V nadměrném měřítku však mohou působit jako rušivý element.

 

Mají skvělé nápady, pro které se rychle nadchnou, ale jen málokdy je dokončí. Takový nápad touží realizovat okamžitě a působí velmi odhodlaně. Jen málokdy si však takový nápad udrží jejich pozornost natolik, aby se dostalo na jejich realizaci.

 

Chronické pozdní příchody jsou u dětí s touto poruchou velmi běžné. Často nestíhají, navíc nedokážou vyvodit ze svých činů žádný důsledek.

 

Abnormální změna nálad se projevuje především u dívek. V jednu chvíli se mohou cítit na vrcholu blaha a v druhém okamžiku mohou být v hluboké depresi. K takové změně často postačí zdánlivě nepatrná kritika nebo malý podnět.

 

ČTĚTE TAKÉ:

VÁŠ PŘÍBĚH: Mám hyperaktivního syna...
Hyperaktivita: kdy je zlobivost normální? RADY, jak to rozpoznat

kik TN.cz