Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 31.7. 2017 21:30
rady a tipy chování v kolonách

Němci schválili tvrdé tresty za jízdu v kolonách! Na co dát pozor?

Zdroj: TV Nova

Cestu autem nebo autobusem do zahraničí mohou pořádně znepříjemnit dlouhé kolony. Řadu dopravních komplikací přitom vytváříme my sami. Jak jim předcházet a jak se v kolonách chovat? V cizině vás chybné rozhodnutí může stát i svobodu!

Přísnější tresty za nesprávné chování řidičů v kolonách zavádí třeba novela trestního zákoníku v Německu. Když dostatečně rychle a správně nevytvoříte záchrannou uličku pro sanitku, hasiče a další složky, můžete mít pořádný malér.

 

Nově za to budou hrozit nejen pokuty, ale dokonce i vězení! Spolková rada nedávno schválila zákon, který zavádí v případě takových motoristů trestní ustanovení nazvané "obstrukce při pomoci jiným osobám“. V příslušném zákonu se uvádí: "Zavedením nového § 115 trestního zákona, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo pokutou ten, kdo brání záchranářům z hasičského sboru, civilní obrany nebo záchranné služby při zásahu u nehody nebo situace obecného ohrožení či stavu nouze.“

 

 

Přeloženo do běžné mluvy to pro řidiče znamená, že ten, kdo netvoří záchrannou uličku a tím brání záchranářům při jejich zásahu, může v nejhorším případě skončit i ve vězení, upozorňuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

 

A pravidlo, jak se chovat, je jasně definováno. Pokud jde o tříproudé dálnice, auta v levém jízdním pruhu se mají řadit na levou stranu, v ostatních na pravou stranu. Jak se chovat na těch, které mají čtyři pruhy? Pravidlo je totožné a principem je, vytvořit uličku ve středu. Důležité také je, že záchrannou uličku musíme vytvořit nejen za jízdy, když slyšíme za sebou zvukový signál záchranářských vozidel. Připraveni na tuto situaci musíme být i při pomalém provozu nebo dokonce v koloně na dálnici.

 

 

Další komplikace

 

Odborníci ÚAMK a jejich výzkumy potvrzují, že asi ze dvou třetin jsou kolony způsobeny přetížením dálnic a silnic. Ovšem 10 až 20 procent zaviní sami řidiči svým chováním. Jedná se například o typické pozdní řazení se do odbočovacích pruhů. Opožděně, ať už z neznalosti nebo z bezohlednosti a snahy „urvat“ sekundu a ještě rychle někoho předjet, odbočující auta musí přibrzdit, což nutí i ostatní zpomalit, brzdit. Proto je třeba se například na odbočování připravit a začít provádět manévr asi dvě délky auta před daným okamžikem.

 

Dalším "viníkem“ vytváření kolon je zúžení do nižšího počtu pruhů, a tedy nezbytnost použití systému zipu. Tedy řazení se vozidel v pruhu, který končí, do pruhu který je průběžný a pokračuje. Není nutné předčasně se řadit do průběžného, a tím zahustit tento pruh natolik, že během okamžiku vzniká brzdící kolona. Stejně tak nelze ohrozit při připojování se do průběžného pruhu v něm jedoucí vozidlo. Z druhé strany je řidič v průběžném pruhu povinen, poté co řidič z připojovacího pruhu nechal projet vozidlo v průběžném, umožnit vozidlu z končícího pruhu zařadit se do průběžného. Jinými slovy, jestliže bude řidič v průběžném pruhu bránit zařazení se vozidla z připojovaného a dojde k nehodě, je viníkem on.

 

Jak se chovat v kolonách, abyste se vyhnuli nepříjemnostem, se dočtete na další straně.

 

lud TN.cz