Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 5. 6. 2017

Od června na STK se stočeným tachometrem neprojdete!

Auto ESA
Zdroj: Auto ESA

Jak stát bojuje proti přetáčení tachometrů? Odpovědnost přenáší na nové majitele. Pokud jste si koupili stočené auto, na STK vás teď vyhodí.

Od 1. června letošního roku platí novela zákona č. 56/2001 Sb., podle které může protokol o evidenční kontrole pozbýt platnosti, pokud se přijde na to, že kontrolovaný vůz má na počítadle ujeté vzdálenosti nižší hodnotu než při poslední prohlídce. „Ministerstvo, dopravy si od toho slibuje, ža zamezí podvodům s tachometry ojetých aut, ale ve skutečnosti je takový krok nesystémový a podvodům rozhodně nezabrání,“ kritizuje novelu Pavel Foltýn z Auto ESA.

„Představte si, že si koupíte ojeté auto, od prodávajícího dostanete ověřenou plnou moc k provedení všech právních úkonů, přepisu a podobně a následně se na evidenční kontrole zjistí, že je vozidlo proti původnímu stavu stočené. STK vám tak protokol o evidenční kontrole nevydá, ale co teď budete dělat s autem, které nemůžete přihlásit?“ ptá se Foltýn z Auto ESA.

To neví ani ministerstvo. To si tak touto novelou zřejmě jen myje ruce a převádí odpovědnost na kupujícího, který může být podveden a jen těžko se může svých práv zpětně domoci. „Ročně investujeme do prověřování ojetých vozů okolo deseti milionů korun. Tisíce aut pak odmítáme vykoupit právě kvůli podezření na stočený tachometr,“ přibližuje stav na trhu Pavel Foltýn z Auto ESA a dodává, že situace je velice podobná i v okolních zemích. Zhruba jedna třetina všech ojetých aut na evropském trhu může mít upravený stav tachometru.

Současná nová právní úprava navíc ponechává prostor k podvodům. Stačí, aby na tachometru svítila po dvou letech vyšší hodnota. Takže jestli má na poslední STK auto zaznamenaný údaj například 150 000 km a po dvou letech 152 000 km, je podle zákona všechno v pořádku. „Každému je ale přeci jasné, že u bežně používaného vozu je roční nájezd rozhodně vyšší,“ upozorňuje Foltýn z Auto ESA.

Pro kupujícího ojetého vozu je velice obtížné si skutečný stav ujeté vzdálenosti před koupí ověřit. Sice existuje několik firem, které nabízejí prověření vozu jako službu, ale draze získaná data jsou vždy stejně bez záruky. Ojeté vozy logicky lákají především ty kupující, kteří mají omezený rozpočet. Investice několika tisíc, mnohdy i desítek tisíc korun do komplexního prověření historie auta je tak pro ně již neakceptovatelný výdaj.

Někteří kupující dokonce vědomě riziko, že vůz má pravděpodobně stočený tachometr, podstupují. Pro ně je totiž rozhodující celkový technický stav vozu. Pokud se jedná o ojeté auto, které během posledních let několikrát změnilo zemi a majitele, jen těžko lze skutečný stav tachometru dohledat. Průměrné stáří vozového parku a počet dřívějších majitelů některých prodávaných aut jasně ukazuje na to, že u některých vozů je údaj na tachometru opravdu nic neříkající. Ani takový vůz však evidenční kontrolu nemusí získat.

„Stát data o najetých kilometrech ze stanic STK má, ale nechce je volně zpřístupnit,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. „Zároveň zatím chybí celoevropská provázaná databáze servisů a stanic technických kontrol, ze které by si mohl zájemce snadno a rychle kupované auto prověřit,“ dodává. Riziko koupě neprověřeného stočeného auta tak stále trvá a jedinou spolehlivou ochranou je kupovat auto od prodejce, který vozy důkladně prověřuje. Největším rizikem pak je nákup vozu na ulici od neznámého majitele, nebo v malém autobazaru, který prodávané vozy nevlastní.
 

Komerční článek