Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 4. 11. 2018
Komerční svátky

Patrik, Halloween, Valentýn. Češi slaví cizí svátky, utrácí tisíce!

Zdroj: TV Nova

Obchodníci mají v poslední době žně a tržby teď budou mít zase o něco vyšší. Po Halloweenu nás totiž čeká další tzv. komerční svátek - svatý Martin. Ten je u nás čím dál populárnější díky obchodním nabídkám, jako jsou třeba speciální vína nebo svatomartinské husy. Za svátky dají Češi každoročně tisíce korun.

Svátek svatého Martina, který se slaví 11. listopadu, má staletou tradici. Dřív se lidé chystali na příchod zimy, dnes to ovšem vzali do rukou hlavně obchodníci a svatý Martin je pro ně bravurně zvládnutým marketingovým tahem.

 

"Smyslem je jenom zvýšit tržby," uvedl ekonom Lukáš Kovanda. "Zatímco dřív to byl svátek jídla a pití, teď vlivem těch komerčních akcí a reklam je to už pouze obžerství," podotkl zase psycholog Jan Lašek.

 

Neodmyslitelně je tento svátek spojený se svatomartinskou husou. Každoročně na pekáči skončí statisíce ptáků. I letos přijímali chovatelé objednávky dlouhé měsíce dopředu. Teď už se téměř sehnat nedají.

 

A velkou popularitu zažívají poslední roky také svatomartinská vína. "Jsou to mladá vína, rychle vyrobená, lidé se ptají, těší se. Mohou se otevřít až 11. listopadu," vysvětlil prodejce vín Pavel Bydžovský.

 

 

Češi ale slaví i další svátky, které pro naši zemi tradiční nejsou. Podléhají marketingu a obchodníci si mnou ruce. Příkladem může být Valentýn, který se slaví 14. února. Podle ekonomů Češi na tento den utratí v průměru 1200 korun. Někteří obchodníci ale zdraží květiny i o 700 procent. Vydělají i cukráři a pumpaři.

 

I za americký svátek Halloween putují z peněženky stovky až tisíce. Kostým pro děti vyjde okolo 300, stejně lidé utratí za dýni. A ujal se u nás také Den svatého Patrika, který mají rádi hlavně pivaři a hospodští.

 

Výrazné slevy, dlouhé fronty a start předvánoční nákupní horečky zase patří k tzv. Black Friday. Češi se letos chystají v pátek a následující týden na konci listopadu utratit podle ekonomů až 5 miliard korun. Co se týče tradičních českých svátků, nejvíc utrácíme za Vánoce, v průměru na jednoho 11 tisíc. Za celou republiku to dělá 96 miliard.

epa tn.cz / TV Nova