Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 15.3. 2017 20:39
růst platů

Stávka autobusů bude! Řidiči stále nedostali slíbené peníze

Zdroj: TV Nova

Vedení dopravních odborů dnes vyzvalo ke stávce kvůli mzdám řidičů linkových autobusů. Řidiči v některých krajích zatím nedostali přidáno podle schváleného nařízení vlády. Rozsah stávky a její termín oznámí odbory s třídenním předstihem. Po jednání předsednictva Odborového svazu dopravy (OSD) to novinářům řekl jeho předseda Luboš Pomajbík. Problémy podle něho přetrvávají v Ústeckém, Pardubickém a Jihomoravském kraji a v Kraji Vysočina.

K aktivní účasti na stávce dnes předsednictvo OSD vyzvalo všechny své členy a další zaměstnance v dopravě. Členů odborového sdružení zaměstnaných v různých profesích v dopravě je zhruba 15.000. Šoférů linkových autobusů ve veřejné dopravě, kterých se vládní nařízení týkalo především, je zhruba 11.000.

 

Zatím odboráři nemají jasno v tom, zda bude stávka řidičů celostátní, nebo se bude týkat pouze uvedených nejproblémovějších krajů. Předsednictvo podle Pomajbíka nevylučuje ani jednu variantu.

 

Podle člena předsednictva OSD a vedoucího základní odborové organizace v Zábřehu na Moravě Jiřího Drlíka se o konkrétním datu stávky rozhodne nejspíše 23. března, kdy se mají k jednání sejít předsedové základních organizací dopravních odborů. Podle něj je mnoho šoférů připraveno zahájit protest prakticky okamžitě.

 

 

"Předsednictvo Odborového svazu dopravy s politováním konstatuje, že to, co bylo v roce 2016 složitě vyjednáno a následně potvrzeno vydáním obecně platných státních předpisů, v roce 2017 velmi často není v praxi naplňováno," uvedl. Dlouho nikdo nevěřil, že je dopravní obslužnost důležitá. Teď je na místě ukázat, jak to vypadá, když dopravní obslužnost fungovat nebude, dodal šéf dopravních odborů.

 

Minimum určené vládou navyšuje mzdy za hodinu jízdy na 98,10 Kč a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Po dnešku ale odbory požadují, aby se čekání započítávalo do fondu pracovní doby jako jízda.

 

Odborům také vadí to, že řadě zaměstnanců, kteří měli v kolektivních smlouvách vyjednané vyšší hodinové mzdy za hodinu jízdy, se mzdy nezvedaly adekvátně k navýšení minimální mzdy. Zvýšení se tak týkalo jen třicetikorunového navýšení odměn za hodinu čekání.

 

Podle Pomajbíka je na vině nízkých platů ve veřejné autobusové dopravě systém výběru dopravců v krajských soutěžích, kdy jsou dlouhodobé desetileté smlouvy zaměřeny na co nejnižší cenu, která nezohledňuje růst mezd šoférů. Odborům to ve firmách znemožňuje vést kolektivní vyjednávání o mzdách. Vyjednávání o mzdách je ale základním právem všech zaměstnanců, a bude proto potřeba změnit legislativu, pokud neumožní růst mezd u dlouhodobých smluv zajišťovat, dodal.

 

 

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.

 

Celkem je v Česku podle odhadů 50.000 šoférů autobusů, 11.000 až 12.000 jich připadá na šoféry na linkách objednávaných kraji. Oficiální průměrná mzda řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají podle Českého statistického úřadu činí 26.859 korun. Toto číslo ale zohledňuje i platy lépe ohodnocených šoférů MHD. Průměrná hrubá měsíční mzda v Česku ve čtvrtém čtvrtletí 2016 činila 29.320 Kč.

 

Autobusoví odboráři z Ústeckého kraje vítají rozhodnutí Odborového svazu dopravy a jsou připraveni stávkovat. Řidiči podle nich dostali sice přidáno, ale nikoliv podle svých představ.

 

Za výsměch označil odborář Miroslav Vokál nabídku Pardubického kraje přidat autobusovým dopravcům na mzdy řidičů deset milionů korun. Zaměstnavatelé řidičů požadují třikrát tolik.

tn.cz / ČTK