Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 14. 8. 2017
foto+video české rekordy

NEJ Česka: Nejdelší most, nejkratší tunel a další zajímavé stavby

Zdroj: TN.cz

Vést silnice a železnice v krajině není vždy legrace. V překonávání terénních překážek stavitelům mnohdy pomáhají nezbytné tunely a mosty. Tak se pojďme podívat na ty v tuzemsku nejzajímavější!

Nejdelším železničním mostem v České republice je pražský Negrelliho viadukt. Ten spojuje Masarykovo nádraží s nádražím v Praze-Bubnech. Most začíná už nad autobusovým nádražím Florenc, pokračuje přes Karlín na vltavský ostrov Štvanice a za ním dále do bubenské části Holešovic. V Praze stál ze všech železničních mostů přes Vltavu nejdříve.

 

Most přes Vltavu u jihočeské obce Červená je zase nejvyšším železničním mostem u nás. Jeho výška nad dnem údolí je 68 metrů, ovšem nad hladinou vodní nádrže Orlík jen 35 metrů. Zajímavostí také je, že tento most je úplně první v České republice, který byl postaven bez pomoci lešení. Byl postaven už v roce 1889, váží 940 tun a spotřebovalo se na něj 329 nýtů. Jeho původně štíhlé nosné sloupy musely být před zatopením přehrady zpevněny.

 

141

GALERIE: NEJ mosty a tunely Česka

Zdroj: TN.cz/Jakub Deml

Negrelliho viadukt - 1

Hodnocení:

 

Nesmíme ale opomenout ani nejvyšší čistě kamenný železniční most. Je totiž nádherný! Řeč je o Žampašském mostě překlenujícím údolí Kocour nedaleko Jílového u Prahy. A u železnice ještě chvíli zůstaneme, přesuneme se ale z mostů do tunelů. První ze tří nelahozeveských tunelů je nejkratším železničním tunelem u nás. Leží na trati mezi Kralupy nad Vltavou a Nelahozevsí a na délku měří pouhých 23 metrů.

 

Naopak nejdelší železniční tunel v Česku je tunel Březenský nedaleko obce Březno na Chomutovsku. Jeho délka činí 1758 metrů. Tunel, ležící na trati z Lužné u Rakovníka do Chomutova, byl uveden do provozu v roce 2007, je jednokolejný a neelektrifikovaný.

 

 

Pojďme ale od kolejové dopravy k té silniční! Nejdelším českým tunelem je dobře známý tunelový komplex Blanka, který byl v metropoli otevřen v září roku 2015. Zprovoznění tunelu bylo několikrát odloženo a desetitisíce Pražanů, zejména z oblasti Letné a Holešovic, na něj čekalo doslova jako na smilování.

 

Tunelový komplex Blanka není jen nejdelším silničním tunelem u nás, ale také nejdražším. Jeho vybudování stálo nakonec 43 miliard korun. Celá Blanka je vlastně složená z několika na sebe plynule navazujících tunelů, konkrétně z tunelu Brusnického, Dejvického a Bubenečského. Celková délka tunelu je pak 5 502 metrů, což ji nečiní jen nejdelším silničním tunelem v Česku, ale i nejdelším městským tunelem v Evropě.

 

Nejvyšším mostem u nás je Žďákovský most nad Orlickou přehradou, ležící na trase z jihočeského Tábora do Plzně. Most je kromě své výšky také znám kvůli tzv. Orlickým vrahům. Ti odsud shazovali své oběti na dno přehrady zavařené v kovových sudech. Dalším unikátem mostu byly původní atypické mostní závěry. To jsou na mostě ta místa, která dovolují plynulý a bezpečný provoz v bodech, kde jsou takzvané dilatační spáry. Původně se jednalo o zcela unikátní ocelové desky, které do sebe navzájem zajížděly a dovolovaly tak mostu vlivem teplotních výkyvů pohyb až o jeden metr: "No ale oni tento závěr vybourali, takže už tam není, je ve šrotu. Je to škoda, že si lidé neváží takových technických unikátních záležitostí," komentuje současnou situaci na mostě soudní znalkyně dopravních staveb Miloslava Pošvářová.

 

 

Nejdelším mostem v Česku je dálniční most překlenující údolí Vltavy a Berounky na jih od Prahy, tzv. Radotínský most. Ten je součástí Pražského okruhu a jeho délka přesahuje dva kilometry. Pod částí mostu je zespodu zavěšená cyklostezka, díky níž se cyklisté dostanou přes řeku Vltavu.

 

Nejfrekventovanější silnicí v Česku je pražský Barrandovský most. Každý den po něm projede na 136 tisíc automobilů. Kromě několika jízdních pruhů je most přístupný i chodcům a cyklistům. Pro jižní část metropole je z dopravního hlediska naprosto klíčový, přesto dříve nebo později bude muset dojít k jeho totální rekonstrukci.

 

A nemůžeme samozřejmě zapomenout ani na nejstarší zachovaný most u nás. Ten leží v Písku na řece Otavě. Vybudován byl přibližně ve 3. čtvrtině 13. století, první písemné zmínky pocházejí ale až z roku 1348, kdy se o něm zmiňuje sám Karel IV. Zajímavostí je, že most byl vybudován na souši a až teprve po jeho dokončení byla do koryta řeky opět vpuštěna voda. Na rozdíl od většiny předchozích mostů, tenhle může být i hezkým cílem výletu!

TN.cz/Jakub Deml