Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 25. 3. 2017
Dejte si pozor

Přibývá dieselů bez filtru: STK neprojdou, oprava i za 100 tisíc!

Porucha auta - ilustrační
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Na trhu ojetin se množí diesely s odstraněným nebo poškozeným filtrem pevných částic. Nesmí ale na silnice a neprojdou přes STK. Oprava pak může stát i sto tisíc!

Sháníte ojeté auto s turbodieselem pod kapotou? Tak pozor na to, aby nemělo odstraněný nebo nefunkční filtr pevných částic.


"Denně odmítneme vykoupit přibližně padesát vozidel,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a doplňuje: "V minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům. Dnes ale mezi odmítnutými vozy převládají auta, u nichž není funkční filtr pevných částic anebo je zcela odstraněn.“


Odmítnutá vozidla se pak dostávají zpátky do oběhu a končí buď v malých bazarech, které vozy pečlivě neprověřují, nebo nejčastěji v soukromých inzerátech. "Laik pak nemá moc možností, jak závadu na filtru pevných částic odhalit,“ varuje Foltýn.


Podle průzkumu by se mohl na českých silnicích pohybovat až jeden milion vozidel, která mají poškozený, nefunkční nebo odstraněný filtr pevných částic. Největším problémem takových aut je to, že neodpovídají zákonu a nesmí vlastně po silnicích jezdit. Kdo si diesel s poškozeným filtrem pevných částic koupí, neprojde kontrolou emisí a STK.



Velký risk je pak s takovým autem vyjet za hranice. Například v sousedním Rakousku hrozí, že pokud policie přijde při silniční kontrole na to, že máte z vozu odstraněný filtr DPF, zabaví vám vozidlo a můžete dostat pokutu až pět tisíc eur (asi 135 tisíc korun).


Lidem pak nezbyde nic jiného než se snažit závadu na systému DPF odstranit, případně znovu vůz pod cenou prodat. Odstranění problémů s filtrem pevných částic ale není vůbec levná záležitost. Mnohdy se jedná o ceny v řádech desetitisíců korun, pro některá auta stojí filtr pevných částic dokonce i více než sto tisíc korun!


"Naši technici se při výkupu vozidel s dieselovým motorem velmi pečlivě zaměřují na kontrolu DPF a vozy s nefunkčním nebo dokonce chybějícím filtrem odmítají vykoupit,“ zdůrazňuje znovu Foltýn z Auto ESA.


Odhalit odstraněný nebo nefunkční filtr pevných částic je ale velmi komplikované. Především je potřeba zjistit, jesli vozidlo má filtr DPF od výrobce, protože některé vozy se na našem trhu prodávaly ještě bez filtru, zatímco například v sousedním Německu nebo Rakousku již s filtrem.



Závadu nejčastěji odhalí důkladná prohlídka vozu a hlavně profesionální diagnostika všech elektronických řídících a emisních systémů vozidla. A takovou složitou výbavou běžně kupující ojetého vozu nedisponuje.


Kdo chce mít při koupi ojetého vozu s turbodieselem jistotu, že nepořizuje auto nevyhovující vyhlášce a emisím, měl by se obrátit pouze na prověřeného prodejce ojetých aut s dostatečným servisním a technickým zázemím pro důkladnou kontrolu vykupovaných aut.

TN.cz