Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 15. 12. 2018
Jak správně reklamovat?

Reklamací po Vánocích přibývá! Nemusíte mít ani účtenku. RADY

Zdroj: TV Nova

Češi se stávají přeborníky v reklamacích. Loni podle průzkumu reklamovalo zboží nebo nějakou službu 55 % lidí. Už za pár týdnů se navíc do obchodů začnou vracet vánoční dárky. A k reklamaci ani nemusíte mít originální účtenku.

Počet Čechů, kteří se reklamací rozhodnou řešit problémy se zakoupeným zbožím rok od roku stoupá. Možností, jak reklamovat, je hned několik. Nejjednodušší je to s originální účtenkou. Ne všichni ale vědí, že zboží lze reklamovat i bez ní.

 

Pokud nemáte originál, nevadí. Stačí vám i kopie. "Také třeba kopie této účtenky, kterou může mít vyfocenou v mobilu," doporučila mluvčí banky Jana Karasová.

 

Pokud jste za zboží platili kartou, bude vám k prokázání nákupu stačit výpis z bankovního účtu. Některé obchody uznávají i výpis z věrnostní karty. "Pokud má zákazník věrnostní kartu, tak se to dá potom velmi dobře dohledat, ta jeho objednávka," sdělila mluvčí obchodu Iva Pavlousková.

 

 

Další možnost je přivést do obchodu svědka, který viděl, jak jste zboží v dané pobočce nakoupili. Přitom o této možnosti podle průzkumu ví pouze každý šestý nakupující.

 

Obchodník vás nesmí odmítnout, ani když nebudete mít například krabici, ve které jste zboží koupili. Totéž platí i o součásti balení. Nemusíte mít například při reklamaci telefonu s sebou nabíječku.

 

"Prodejce musí v kterékoliv provozovně mít zaměstnance schopného přijmout reklamaci. Tu reklamaci musí vyřídit písemně a zároveň ve 30denní lhůtě," uvedl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

 

 

S reklamací neváhejte, ale času máte relativně dost. Celé dva roky od data nákupu. "U nákupu přes internet platí i možnost vrácení do 14 dnů bez udání důvodu," sdělil Fröhlich. Počítejte ale s tím, že zahraniční e-shop se bude držet pravidel platících v jeho zemi původu.

 

Pokud vám obchodník přes to, že vše potřebné máte, reklamaci odmítá, je ještě možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci. S její pomocí lze spor vyřešit mimosoudně.

Lucie Linhartová/epa TN.cz
Reklama