Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Obchodní sdělení

Bez lesů není života

Publikováno 10. 5. 2015
Poslanecký návrh

Souhlasíte se zákazem předjíždění pro kamiony? ANKETA

Zdroj: TV Nova

Zákaz předjíždění pro kamiony. To teď navrhují čeští poslanci. Plánují dokonce celoplošné omezení. Chtějí zabránit tomu, aby kamiony nebezpečně blokovaly třeba levý jízdní pruh na dálnicích. Podle expertů by ale taková změna mohla vést až ke kolapsu dopravy.

Se situací, kdy velmi pomalu předjíždějící kamion blokuje několik dlouhých minut a kilometrů levý jízdní pruh. "Ta situace je skutečně zralá k tomu, abychom se opět vrátili k zákazu předjíždění kamionů," uvedl Michal Kučera z TOP 09.

 

Anketa

Souhlasíte se zákazem předjíždění pro kamiony?

Hlasovalo 2929 lidí.
Poslanci totiž už jednou úplný zákaz předjíždění odhlasovali a to před deseti lety, ale senát jim tehdy návrh zamítl. Současná podoba zákona je ale poněkud nejasná. "Řidič kamionu těžšího než tři a půl tuny a delšího než sedm metrů nemůže předjíždět jiná vozidla v případě, že k předjetí nemá dostatečnou rychlost," píše se v zákoně.

 

Takže by omezil v jízdě ostatní vozidla výrazně nižší rychlostí jízdy. Poslanci také uvažují o časovém omezení. "Mělo by se to týkat špiček a hodin, kdy je zvýšený provoz," upřesňuje Kučera.

 

Podle odborníků by byl úplný zákaz předjíždění naopak ku škodě. "V tomhle tom opatření zvláštní přínos neshledávám, spíš v tom vidím celou řadu rizik. Budete nutit několik dalších nákladních vozidel jet celou tu trasu rychlostí toho nejpomalejšího," uvedl ředitel divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Fryč.

 

"Stejně tak ten rychlý pruh by se zpomalil, protože pomalejší řidiči by si netroufli vjet do té souvislé řady kamionů," doplnil tiskový mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix.

 

 

Ani ministerstvo dopravy s poslaneckým návrhem nesouhlasí. "Chceme to řešit spíše pomocí dopravního značení ne plošným zákazem. Ten v Evropě opravdu není obvyklý," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

 

Návrh se dostane na stoly poslanců nejdřív za rok a je dost možné, že ho bude čekat stejný osud jako zvýšení maximální rychlosti na dálnicích na 150 kilometrů v hodině. Přesto, že ho poslanci podpořili, ministerstvo dopravy ho do praxe nejspíš nezavede - a čeká ho i veto prezidenta.
 

TN.cz / TV Nova / hmr / František Bůžek