Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 19. 6. 2017
zvláštní předpisy

Vezete si na dovolenou kolo? Pozor, hrozí pokuta až 130 tisíc

Nosič na kolo
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

Ne všichni si letní dovolenou představují jen jako lenošení na pláži. Někteří mají rádi aktivní dovolenou a bez jízdního kola si prázdniny nedokážou představit. Jak ale kolo správně převážet, aby vám nehrozila pokuta?

Letní doba přeje sportům, jako je jízda na kole, windsurfing a dalším, které se neobejdou bez sportovního náčiní. A nikoliv právě skladného. Nezbývá tedy nic jiného, než je umístit na auto a vyrazit za letními radovánkami. Tak jednoduché to ale není. Jak vybrat správný nosič, kam kolo umístit a jaké jsou předpisy v zahraničí, radí odborníci z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

 

Test nosičů jízdních kol

Začněme samotnými nosiči kol. Švýcarský automotoklub TCS ověřil a podle celé řady kritérii seřadil od nejlepšího po nejhorší celkem 12 nosičů. Bral v potaz cenu, jednoduchost sestavení a upnutí kola, jejich bezpečnost, zajištění proti krádeži, stejně jako to, jak se chová náklad při jízdě. Tedy například vyhýbacím manévru, brždění a podobně.

 

 

Výsledek byl jednoznačný. Na prvních čtyřech místech jsou zařízení určená na tažné zařízení. Od Thule jsou to: Easy Fold a Velo Space, dále Fischer Pro Line a Unitec Alu Atlas Evolution. Nižší hodnocení obdržela převážně zařízení určená na páté dveře a automotoklub TCS nedoporučil trojici na víko zavazadelníku: Eckla Porty, Hollywood Racks F1B a Menabo Main.

 

Další možností je převoz kol na nosiči na střeše. Jejich nevýhodou je jak fakt, že je nutné zvedat poměrně těžká kola, tak i to, že se částečně mění těžiště automobilu. Ten se chová trochu jinak, není si tak jistý při ostřejších manévrech. Což vyžaduje jiný styl jízdy. Nemluvě o faktu, že kola na střeše především od rychlosti 110 km/h zásadně zvyšují spotřebu vozidla až o více než 2 litry na 100 km.


Po domácku dělané registrační značky neplatí

Při převozu kol je na místě pamatovat i na dodržování předpisů v zahraničí. V řadě zemí, stejně jako v ČR, nesmí být koly překryta registrační značka vozu. Když k tomu dojde, musí být vůz vybaven doplňkovým nosičem pro třetí registrační značku, včetně osvětlení a odrazek.

 

 

Například možnost získat třetí registrační značku na registru vozidel je v ČR dána od 1. ledna 2016 a stojí 600 Kč. Pokud se pokusíte si podomácku vyrobit takovou značku, hrozí vám pokuta od 5 000 Kč.


Výstražná deska v Itálii

Dalším dosti zmiňovaným prvkem označení nosiče jízdních kol je výstražná deska o rozměrech 50 x 50 cm. Tato výstražná deska je u osobního vozidla povinná pouze v Itálii. Na internetu se však množí fáma o nutnosti v Rakousku. Ano, v Rakousku je povinná, ale jen pro karavan.

 

 

Jízdní kola uvnitř vozu a časté pokuty z Rakouska

Opominout nesmíme ani možnost převážet kola uvnitř vozu. Jak v ČR, tak především v Rakousku, Německu a i dalších zemích musíme pamatovat na povinnost dostatečně upevnit převážený náklad. Jinak hrozí pokuta v řádu několika set euro a v případě Rakouska i dokonce až 5000 eur (130 tisíc Kč).

 

"V posledních měsících počet pokut za špatně připevněná jízdní kola z Rakouska roste a my denně na telefonní lince 1230 radíme lidem, jak tuto pokutu zaplatit nebo jak bezpečně převážet kola v rámci EU," zakončují odborníci z ÚAMK.

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

ŠÍLENÝ NÁPAD: Mladík vymyslel, jak snadno ušetřit za placené parkování! Tohle nikdy nedělejte

Skupinu žen nemilosrdně vyhodili z letadla jen kvůli nápisu na tričku! Proboha proč?

Dovolená jako z noční můry: Na co se připravit a jak zvládnout každou katastrofu

mom TN.cz

Diskuze

19.6. | 16:29 cestovatel001
1
Náhlasit nevhodný komentář
to Petr Kelenda: Do jisté míry jsme si to způsobili sami...na všem ušetřit, všechno odrbat apod..ikdyž co jiného někdy zbývá při našich přijmech.. Jinak zkušenost s policií mimo Rakouska a Švýcarska mám vesměs dobrou, ale to opravdu jezdím přesně podle předpisů a všechno příslušenství musí mít atest
19.6. | 10:44 adam12345678901234
12
Náhlasit nevhodný komentář
Tu přitroublou evropu by bylo nejlepší zavézt hnojem a bylo by po starosti. Každý stát má všechno jinak, ale hlavně že jsme nedávno menili pravidla pro jízdu nákladních aut, aby to bylo všude stejné. Ta mistrovství čechů v análním alpinizmu je až obdivuhodná.
19.6. | 10:38 Petr Kelenda
18
Náhlasit nevhodný komentář
Pro Čechy je lepší nevyjíždět za hranice.Hlavně Rakousko,Německ a Francie je na Čechy hodně vysazena a jejich policie nás ráda " osolí ".Jsme zkrátka v Evropě " hodně oblíben í".