Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 31.10. 2017 11:53
bez pomoci mohla umřít

Vlak stál kvůli vichřici, žena v něm kolabovala. Průvodčí jí nepomohla

Nevolnost ve vlaku
Zdroj: Thinkstockphotos
Ilustrační foto

Nedělní vichřice ochromila železniční dopravu na mnoha místech v Česku. Vlaky nabíraly i několikahodinové zpoždění a cestujícím nezbývalo, než se obrnit trpělivostí. Podle některých ale České dráhy vyhrocenou situaci nezvládly.

Na redakci TN.cz se obrátila čtenářka Lucie, která v neděli cestovala rychlíkem z Prahy do Uherského Brodu. Z Prahy vlak vyrazil v 10:55. "To že byl náš vlak skoro jediný, který vyjížděl, bylo trochu zvláštní, ale doufali jsme, že alespoň naše trať bude tedy v pořádku," začala vyprávět Lucie. V té chvíli už na jiných místech v republice hlásily vlaky zpoždění minimálně 60 minut.

 

Cesta probíhala bez problémů a kromě toho, že vlak jel trochu pomaleji, to na žádné komplikace nevypadalo. Krátce před jednou hodinou ale vlak zastavil v lese za Českou Třebovou a průvodčí cestujícím pouze sdělila, že vlak zůstane stát a neví se, jak dlouho. "Člověk pochopí, že za to dopravce nemůže, a předpokládáme, že co nejdříve začali pracovat na nápravě, ale co následovalo během čekání, rozhodilo právem většinu lidí," pokračovala Lucie.

 

Po více než pěti hodinách čekání bez jídla a pití začala být situace napjatá. "Po vlaku chodila například zoufalá paní diabetička, která už po tolika hodinách čekání neměla u sebe ani inzulín, ani nic k jídlu a už jí začínalo být špatně. Ani kdyby se zavolala sanitka, nepřijela by natolik včas, aby paní nebyla už ve vážném stavu," popisovala cestující. Naštěstí se mezi ostatními našli tací, kteří paní věnovali zbývající svačinu, a postarala se o ni zdravotní sestra, která ve vlaku náhodou jela.

 

 

"Průvodčí nešlo vůbec nikde sehnat, a to i když člověk procházel vlak několikrát. A když člověk konečně průvodčí našel, byla nepříjemná a jen odsekla, že oni nemají ani žádné spojení a na dispečinku jim stejně nic neřeknou, a tedy ani žádnou pomoc nebo aspoň řešení situace přísunu vody nezajišťovala," komentovala vyhrocenou situaci žena.

 

Podle Lucie bylo jen kousek od kolejí vidět silnici, po které mohly České dráhy zajistit dovoz vody z asi 10 kilometrů vzdáleného Zábřehu. Informace se cestující dovídali pouze od příbuzných, pokud se jim v lese, kde byl jen slabý signál, podařilo dovolat. "Na dotaz k průvodčí, zda bychom mohli jít z vlaku na nádraží a zkusit sehnat vodu, nám bylo řečeno, ať nikam nechodíme a že když přece půjdeme a zůstaneme tam, tak nám už nikdo nezajistí, abychom se z té stanice případně dostali," dodala Lucie.

 

 

Poslední kapkou pro unavené cestující bylo, když jim hlášení ve 21:30 připomnělo, že vlak měl být ve stanici už v půl druhé. To už se z kupé ve vlaku ozývaly hlasité nadávky a třískání věcmi. "Člověk opravdu pochopí, že ten strom neshodily České dráhy, ale to, co následovalo, se ovlivnit dalo. Výstraha před silným větrem byla již několik dní připomínána. Musely s možností, že někde spadne strom, počítat. Zajímalo by mě, kdo by byl hnán k odpovědnosti v případě, že by v tom vlaku vlivem nezajištění přísunu základních potřeb zemřela ta paní s diabetem nebo by se něco stalo těm starým lidem, nemocným a dětem,“ ptala se Lucie.

 

České dráhy budou situaci řešit

Podle Českých drah vítr v neděli způsobil více než 90 mimořádností, které zastavily stovky vlaků po celé republice. Následky vichřice odstraňují hasiči a železničáři ještě dnes a na některých místech vlaky stále nejezdí. "Bohužel, nebylo v řadě případů možné zajistit ani náhradní autobusy, ať již z důvodu nesjízdnosti silnic nebo kvůli nedostatku řidičů a autobusů," uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

 

V reakci na předpovědi meteorologů České dráhy o víkendu do služby mimořádně povolaly desítky dispečerů, vlakvedoucích, dozorčích přepravy i strojvedoucích navíc. Cestující prostřednictví médií vyzývaly, aby své cesty, pokud možno, odložili, nebo se na případné vážnější komplikace vybavili tekutinami a jídlem. Podle mluvčí nebylo v silách zaměstnanců a záchranářů poskytnout pomoc či evakuovat cestující ze všech vlaků, které kvůli komplikacím na trati zůstaly stát.

 

 

"V případě uváznutí vlaku na širé trati, pokud není možné zajistit jejich okamžitou evakuaci za asistence hasičského záchranného sboru, je nejbezpečnější, když cestující zůstanou uvnitř soupravy. Bohužel vlak, ve kterém byla nucena strávit několik hodin i pisatelka, není vybaven restauračním vozem, což situaci našich zákazníků opravdu velmi ztížilo. Povinností našeho personálu však je, aby se snažil v mezích aktuálních možností o ně pečovat a informovat je," reagovala na stížnost mluvčí. Postup zaměstnanců v konkrétním vlaku prý České dráhy prověří v operativním řízení.

 

Podívejte se na reportáž televize Nova o následcích vichřice:

 

ČTĚTE TAKÉ:

TEST: Dokážete poskytnout první pomoc?
Pět velkých mýtů o PRVNÍ POMOCI. Proč už se nedává umělé dýchání?

mom TN.cz