Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 9. 8. 2017
díky opilému stevardovi

Za zpoždění letu dostanou lidé 6500 Kč! Jak o kompenzaci žádat?

Zdroj: TV Nova

Kvůli opilému stevardovi museli čeští turisté na Korfu čekat více než pět hodin, než jejich letadlo vzlétne. A i když to muselo být hodně nepříjemné, v konečném důsledku na tom mohou vydělat. Kvůli zpoždění letu totiž mohou žádat o kompenzaci.

I více než 15 tisíc korun můžete získat v případě, že je váš let opožděn. Děkovat za to můžete nařízení Evropské unie, kterým se stanovují společná pravidla náhrad v případě zrušení nebo významného zpoždění letu.

 

"Klienti mají právo na odškodnění, pokud ke zpoždění dojde vinou letecké společnosti a pokud se nejedná o technické závady nebo nějakou vyšší moc. V tomto případě je na klientech, aby vyjádřili svou touhu získat nějakým způsobem odškodnění," uvedl mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.

 

Cestující z letadla, které kvůli opilému členovi posádky uvízlo na Korfu, mohou žádat o 250 euro na osobu. Čtyřčlenná rodina si tak může přijít v přepočtu na 26 tisíc korun.


Jak žádat a kdy mám na kompenzaci nárok

Ne pří každém zpoždění je letecká společnost povinna vám ztracený čas kompenzovat. První podmínkou je, aby váš let začínal na letišti na území členského státu, nebo končil na letišti území členského státu a zároveň šlo o evropskou aerolinku.

 

 

Kompenzace nemusí být pouze finanční, žádat můžete také o zajištění občerstvení nebo ubytování. Píše o tom web cestujlevne.com.

 

Občerstvení a ubytování

Pokud je plánovaný odlet zpožděn v řádu několika hodin, ať už je důvod zpoždění jakýkoli, můžete na letišti žádat o jídlo zdarma. Nárok na něj máte po dvou hodinách čekání, pokud letíte méně než 1500 km, po třech hodinách, pokud letíte do 3500 km a po čtyřech hodinách, pokud je váš let delší než 3500 km.

 

Obvykle se jedná o poukaz na vodu a bagetu, v případě delšího zpoždění můžete takových voucherů dostat více. Cestující, kterým se let zpozdil, obvykle svolají k některé z přepážek, kde jim poukázky rozdají. Pokud si nejste jistí, informujte se u pracovníků odletové brány.

 

Může se také stát, že například vlivem sněhové bouře nebo stávky zaměstnanců bude let opožděn až do druhého dne. V takovém případě vám letecká společnost musí zajistit kromě stravy také ubytování.

 

"Vyhledejte si pracovníka, který má váš let na starosti a s odvoláním na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 se domáhejte o ubytování. Nenechte se odbýt. Aerolinky se snaží tuto službu cestujícím upřít, a to je protizákonné," radí web cestujlevne.com.

 

 

Za zpoždění tisíce korun

Kromě ubytování a stravy máte nárok také na finanční odškodnění. A to může být někdy tak vysoké, že vám to bohatě pokryje náklady na letenku. Jestliže do cílové destinace dorazíte o více než tři hodiny později, můžete dostat tisíce.
Při letu dlouhém méně než 1500 km máte nárok na 250 euro (6500 Kč), od 1500 km do 3500 km je to 400 euro (10 400 Kč), při letu delším než 3500 km pak 600 euro (15 600 Kč).

 

Na peníze ale můžete rovnou zapomenout v případě, když se váš let opozdí kvůli nepředvídatelným okolnostem. Může jít o nepřízeň počasí, stávku zaměstnanců letiště či diplomatické nepokoje. Pokud stávkují zaměstnanci letecké společnosti nebo jsou v takovém stavu, jako byl stevard na palubě letadla společnosti Travel Service, není to bráno jako nepředvídatelná okolnost a na své peníze můžete dosáhnout.

 

S žádostí o kompenzaci se obraťte na leteckou společnost, se kterou jste cestovali. Vysvětlete jim, že váš let byl opožděn o více než tři hodiny a spolu s žádostí rovnou uveďte i číslo účtu, na který vám mohou kompenzaci vyplatit. Potřebovat budete také palubní lístek a elektronickou rezervaci letenky.

 

Nenechte se obalamutit nabídkou nižší kompenzace a ani tím, že na vaši žádost nikdo nereaguje. V takovém případě se obraťte na specializované právní poradny, které si jako provizi vezmou jen část z kompenzace, kterou vám společnost vyplatí.

 

mom TN.cz