Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 7.6. 2009 21:27

Záchranáři našli další tři těla ze ztraceného airbusu. VIDEO

Zdroj: TV Nova

Letadlo se ztratilo 1. června na trase z Rio de Janeira do Paříže. První těla záchranáři našli už v úterý.

Záchranáři našli další tři těla ze ztraceného airbusu. Informaci přinesla televize CNN. Už v sobotu nalezli těla dvou mužů i trosky letu AF 447 z Brazílie do Francie.



 

Záchranáři našli v sobotu dvě těla, sedadlo a zavazadla

 
 

Brazilské letectvo našlo už v sobotu dvě těla pasažérů airbusu. Oznámil to v sobotu mluvčí brazilského letectva Jorge Amaral. První těla údajně záchranáři našli v sobotu ráno.


"Dnes ráno v 8:14 jsme potvrdili, že jsme z vody vyzvedli trosky a těla, která byla součástí letadla Air France," uvedl Amaral.  Součástí trosek bylo sedadlo se sériovým číslem, které odpovídalo ztracenému letadlu, batoh s očkovacím průkazem a počítačem a kufřík, v němž byla letenka Air France. Lokalizovány byly i zbytky křídel z airbusu. Trosky a těla záchranáři našli 640 kilometrů od ostrova Fernando da Norhonha.

 

Objevena byla údajně dvě těla, která patřila pasažérům mužského pohlaví. "Další informace o tom, co máme, nemůžeme poskytnout," dodal Amaral.

 

Těla byla kvůli důkladnější analýze odeslána do města Recife. Na prosecu identifikace by se měli podílet i francouzští vyšetřovatelé. Ti budou lidské ostatky porovnávat se vzorky DNA, které poskytli úřadům příbuzní všech 228 obětí letu AF 447. Nikdo však stále nedokáže dát definitivní odpověď na otázku, proč se tragédie stala.


Brazilské úřady také oznámily, že se pátrání soustředí na hledání černých skříněk, které vysílají slabý signál. Podle francouzských úřadů ale není jisté, že se skříňky při nárazu od vysílačů neoddělily.


Air France mění přístroje


Po katastrofě Aribusu 330-200, který letěl z Brazílie do Francie, začala letecká společnost Air France rychleji vyměňovat přístroje, které měří rychlost letu.

 

Výrobce airbusů už dříve varoval, že některé z měřících přístrojů mohou za určitých podmínek ukazovat nepřesné údaje.

 

Autopilot byl vypnutý

 

Už v sobotu dopoledne francouzští vyšetřovatelé oznámili, že automatický pilot airbusu letecké společnosti Air France byl před nehodou vypnutý a že letadlo před kolapsem systému odeslalo 24 zpráv o chybě.

Ponorka Nautilus
Zdroj: tvnoviny.sk Záchranáři nepřestávají pátrat po dalších obětech letecké katastrofy.
 

"Zatím není jasné, zda autopilota vypnuli piloti, nebo zda se deaktivoval sám na základě zadání několika protichůdných údajů,“ řekl šéf francouzského Úřadu vyšetřování analýz bezpečnosti civilního letectví Paul–Louis Arslanian.

 

Výrobce letadel Airbus došel k závěru, že přístroje inkriminovaného letounu podávaly nesouvislé údaje z různých měřičů a zápasily s mohutnou bouří.

 

Již předtím doporučila firma provozovatelům typu A330, aby vyměnili některé měřicí přístroje. U havarovaného stroje k tomu ale Air France nepřikročil.

 

Arslanian ale v sobotu varoval před předčasnými závěry z tohoto faktu. "Letadla mohou bezpečně letět i při poruše těchto systémů," řekl. "Letadlo je jako živý organismus: stále se v něm něco opravuje, nahrazuje, zdokonaluje, přesto je stále životaschopný," dodal.

 

Katastrofa den po dni
 

Pondělí Let číslo 447 z Ria de Janeira do Paříže měl skončit v pondělí 1. června na letišti Charlese de Gaulla v 19 hodin SELČ. Místo toho se airbus ohlásil naposledy ve čtvrt na pět ráno.

 

Na palubě letadla cestovalo 228 lidí 30 národností. Brazilské, francouzské a španělské záchranné týmy začaly pátrat po troskách letounu zhruba 1 200 kilometrů severovýchodně od brazilského přístavního města Natal. Více ZDE.

 

Na videu se podívejte, jaká byla situace přímo na letišti Charlese de Gaulla v pondělí večer.

 

V úterý se také našly trosky letadla a brazilské ministerstvo vnitra večer potvrdilo, že se skutečně jedná o části Airbusu 330 - 200. Místo nálezu bylo navíc na trase ztraceného letadla.

 

Brazilská armáda pátrá po zmizelém airbusu

 

   

Úterý Zhruba 24 hodin po zmizení letadla se objevila první jiskřička naděje. Osmapadesátiletá Britka Patricia Coakleyová zjistila, že mobil jejího manžela stále vyzvání.

 

"Mojí jedinou nadějí je vyzvánění manželova telefonu. Nevěřím, že stroj skončil na dně oceánu, protože manželův telefon zvonil i několik hodin po plánovaném čase příletu," popsala naději zoufalá žena. Další informace ZDE.

 

 

Středa Začaly se objevovat první příběhy lidí, kteří původně měli sedět na palubě ztraceného letadla, ale dílem náhody zůstali na zemi. Jedním takovým je například Brazilec Joao Marcel Calaco.

 

Sedmatřicetiletý muž si chtěl udělat výlet do Paříže spolu se svým kamarádem. Kvůli propadlým pasům se ale nakonec na palubu letounu nedostali. Prvotní smutek nad zmařenou dovolenou se změnil nejšťastnější den. Více ZDE.

 

Čtvrtek Brazilským záchranářům se v odpoledních hodinách podařilo vylovit pomocí vrtulníku trosky letadla. 

 

Vedení Air France také potvrdilo, že se letadlo rozpadlo ještě ve vzduchu.

 

Tentýž den se generální ředitel Air France Pierre-Henry Gourgeon sešel s pozůstalými z letu 447. Řekl jim, že se musí vzdát naděje, že někdo tragédii přežil.  Podrobnosti ZDE.

 

 

Pátek Generál Ramon Borges Cardoso popřel dřívější zprávy o tom, že nalezené trosky jsou z Airbusu A330, když řekl, že "zatím nebyl nalezen žádný materiál z letadla". S odvoláním na činitele brazilského letectva o tom v pátek na svých stránkách informovala BBC.

 

Pátý den od tragédie francouzský ministr obrany Hervé Morin nevyloučil, že za zmizením letadla by mohli stát teroristé.

 

"Neexistuje žádný důkaz nebo stopa, která by umožňovala to tvrdit, ale také žádný důkaz, který by to vylučoval. Probíhající vyšetřování to proto nevylučuje," prohlásil Morin.

 

Výrobce airbusů také připustil, že jednotlivé přístroje havarovaného letounu ještě před neštěstím vysílaly rozdílné údaje o počasí, rychlosti stroje a také o závadách a potřebě údržby. Další informace ZDE.

 

Sobota Dopoledne se objevuje informace o chybových zprávách, které letadlo automaticky zaslalo, když mu začaly selhávat systémy.

 

Odpoledne brazilské letectvo oznamuje, že našlo těla pasažérů.

 

Poslední minuty

 

Experti vyhodnotili zprávy, které automaticky vysílal havarovaný airbus. Celý rozpis událostí uveřejnily tvnoviny.sk s odvoláním na zdroj ze společnosti Air France.


04:00 Pilot vyslal signál, že stroj letí černými, elektrickým výbojem nabitými bouřkovými mraky (to potvrdily i záběry ze satelitů).


04:10 Už jen zprávy z automatických systémů – množství zpráv o selhání systému, vypadl autopilot, palubní počítač se zapnul na záložní zdroj, poškozeny jsou i systémy, které udržují stabilitu letadla.


04:13 Vypadly další základní systémy, které kontrolují rychlost, výšku a směr. Potom přišly zprávy o výpadku palubního počítače.

04:14 Systémy hlásí ztrátu tlaku v kabině a výpadek elektřiny. To mohlo způsobit náhlou dekompresi kabiny a letadlo v ten okamžik začalo padat do oceánu.

04:14:45 Všichni na palubě už byli pravděpodobně mrtví.

  

Otázky a odpovědi

 

Stroj byl vybaven záchrannými vestami a čluny, při úspěšném nouzovém přistání by proto mohli na hladině teplého rovníkového moře několik hodin vydržet. Prochladnutí jim hrozí řádově až po desítkách hodin.

 

Letadlo se mohlo kvůli bouři a turbulenci propadnout tak nízko, že ho pozemní radary už neviděly kvůli zakřivení zemského povrchu nebo se ztratilo v odrazech okolního terénu. Radary navíc sledují jen několik set kilometrů od pobřeží. Více ZDE. 

ina Mediafax / tn.cz