Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 19. 11. 2012
Policie je má v hledáčku

Brunclík, Poruba a Švorc. Tři exšéfové dálnic, které kvůli předraženým zakázkám vyšetřuje policie

Odvolaný ředitel silnic a dálnic Alfred Brunclík
Zdroj: Mediafax
Alfréd Brunclík,

Alfréd Brunclík, René Poruba a Jiří Švorc. To jsou tři bývalí šéfové Ředitelství silnic a dálnic, které kvůli pochybením při stavbě Pražského okruhu nyní prověřuje policie z Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality.

"Mohu jen potvrdit, že se náš útvar tou věcí zajímá," řekl mluvčí útvaru Jaroslav Ibehej, ale konkrétní jména sdělit nechtěl. Jiří Švorc, který ředitelství vedl v letech 2010 - 2011 řekl, že o vyšetřování ví. Stejně jako René Poruba, který ve vedení ŘSD strávil rok po něm, však zatím na policii nevypovídal. "Nikdo mě oficiálně neoslovil," komentoval vyšetřování pro Hospodářské noviny Poruba. Alfréda Brunclíka, který v současné době pracuje v zahraničí a který na ředitelském křesle seděl v letech 2007 - 2010, se nepodařilo kontaktovat.


Dostavbu poslední části Pražského okruhu podrobil tvrdé kritice Nejvyšší kontrolní úřad, jehož pracovníci nakonec podali trestní oznámení kvůli podezření z porušení povinnosti při správě cizího majetku, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby. Kontrolorům nejvíc vadily špatně připravené výkupy pozemků a neúměrně velké množství víceprací, které nakonec dostaly Pražský okruh na pozici nejdražší dálnice v zemi s cenou přesahující miliardu za jeden kilometr. Právě o vícepracích měli mít ředitelé přehled a schvalovat je.

 


Z výsledků auditu výstavby okruhu také vyplynulo, že při stavbě došlo bezmála k 500 odchylek od původního projektu, kterými se správci dálnic podle všeho zabývali až zpětně. Navíc zcela chyběl systém, který by kontroloval ceny. Stát zadával zakázky jen úzkému počtu firem, takže neexistoval tlak na nižší cenu. Zákon o zadávání veřejných zakázek byl podle pracovníků kontrolního úřadu porušen u tendrů za více než 14 miliard korun.

tn.cz / mediafax / kos