Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 11.11. 2011 14:32

Dopravní podnik mě zastrašoval, říká znalec, který objevil falešné jízdenky!

dopravní podnik vyhrožoval znalci
Zdroj: Mediafax
Ředitel Dopravního podniku Praha Martin Dvořák měl zastrašoval soudního znalce Vladimíra Sittu.

Dopravní podnik hlavního města Prahy a jeho generální ředitel Martin Dvořák se údajně pokusil zastrašit soudního znalce Vladimír Sittu, který upozornil na vysoký výskyt padělků při zpětném výkupu jízdenek MHD. Sitta to uvedl v žalobě na ochranu osobnosti, kterou na dopravní podnik v říjnu podal.

Sitta, který je současně obchodním ředitelem společnosti Neograph, jež dodává dopravnímu podniku speciálně chráněný papír pro tisk jízdenek, je přesvědčen, že zajištěných padělků je řádově víc, než připouští dopravce a tento závěr také v létě prezentoval v médiích.


Poté, co Sittův názor odvysílala v červenci 2011 v reportáži Česká televize, znalci prý okamžitě volal generální ředitel Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) Martin Dvořák a snažil se na Sittu tlačit. Obsahem Dvořákova telefonátu bylo podle Sitty následující: "Neograph je dodavatelem DPP a proto bude bělat to, co Dvořák chce, Sitta musí odvolat svá slova o množství falešných jízdenek a Dvořák bude trvat na vypovězení smlouvy s Neographem a požadovat, aby Sitta musel opustit místo obchodního ředitele Neographu."

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pražský dopravní podnik čelí žalobě kvůli padělaným lístkům!


V srpnu dal DPP navíc podnět ústeckému soudu, aby se Sittou zahájil kárné řízení na zbavení znalectví. "DPP na mně také chtěl uplatňovat smluvní pokuty a náhradu škody a zvažuje podání trestního oznámení pro pomluvu," uvedl Sitta s tím, že do měsíce ale dopravní podnik svůj návrh vzal zpět. Proč tak učinil, dodnes dopravce nevysvětlil.


Dopravní podnik podle pátečního vyjádření mluvčí Ilony Vysoudilové na začátku listopadu znovu podal podnět k ústeckému soudu na udělení sankce znalci kvůli porušení mlčenlivosti. Stojí si za tím, že Sitta lže a poškozuje jméno podniku.

 

PSALI JSME:

Policie začala prověřovat projekt Opencard


DPP se podle Sitty všemožně snaží dokázat, že procento padělků při výkupu bylo mizivé, přitom ale lze snadno prokázat, že podnik ani nemá vhodné vybavení a znalosti k tomu, aby vůbec pravé jízdenky od padělků rozeznal. V tiskovém prohlášení DPP totiž tvrdí, že kontroluje detailně všechny vrácené jízdenky pomocí kontrolní fixy a UV lampy. Jak ale potvrzuje stanovisko dalšího soudního znalce Miloslava Musila, právě tyto dvě metody by nalezené padělky vůbec neodhalily. Sitta prý na to přitom DPP i firmu Cross Point, která je oficiálním distributorem jízdenek, ještě před jejich prohlášením, a zejména před zahájením výkupu, několikrát upozorňoval.


Kontrola jízdenek podle dopravce probíhala ve dvou fázích. V období od 1. do 31. července DPP vykoupil celkem 173 169 kusů jízdenek za 3,9 milionu korun, z toho tvořily padělky hodnotu zhruba 26 038 korun. Jednalo se o 917 kusů jízdenek za 26 korun a 122 kusů jízdenek za 18 korun. Ve druhé fázi výkupu, od 14. července do 8. listopadu, byly z celkem 355 999 kusů jízdenek v hodnotě 7,5 milionu korun zjištěny padělky v hodnotě 2114 korun (64 kusů za 26 korun a 25 kusů za 18 korun). Ty se vrátily Cross Pointu k dalšímu šetření. Cross Point odevzdal dopravnímu podniku do 8. listopadu celkem 529 168 kusů jízdenek za celkem 11,5 milionu korun.


Znalec Sitta se pozastavuje také nad tím, že přestože se padělatelům podařilo prolomit všechny ochranné prvky kromě ochranných prvků přímo v papíru, právě toto zabezpečení se DPP rozhodl snížit. Nové, dražší, jízdenky mají podle Sitty paradoxně celkově nižší úroveň zabezpečení, čehož budou chtít padělatelé využít.

 

ČTETE TAKÉ:

OPENCARD: Další PRŮŠVIH, zase hrozí milionová pokuta!


Podnik se podle něj snaží celý problém s falešnými jízdenkami bagatelizovat a zamést pod koberec - důvodem podle něj může být propojení DPP, distribuční společnosti Cross Point, která jízdenky vykupuje a dalších netransparentních společností z "daňových rájů". Jak Mediafax již dříve informoval, struktura firem okolo DPP je poměrně složitá a vzájemně provázaná - podle znalce ale vlastně podnik "tuneluje" sám sebe.


Jízdenky pro DPP dodává společnost Neograph a tiskne je Státní tiskárna cenin, s. p., v Praze. Spolupráci mezi DPP a firmou Neograph před třemi lety zprostředkovala společnost Cokeville Assets, které nyní náleží podle médií z každé dodané jízdenky 17 haléřů. Tato provize byla podle Sitty základní podmínkou pro získání zakázky.

 

PSALI JSME:

KONEČNĚ! Policie OBVINILA úředníka kvůli kauze OPENCARD!


Za firmu Cokeville Assets, která spolupráci mezi DPP a firmou Neograph dojednala, vystupuje advokát Peter Kmeť (mimo jiné honorární konzul Kyrgyzstánu v Česku), společnost byla zřízena na Panenských ostrovech. Její české zastoupení sídlí na stejné adrese jako právnická kancelář Šachta and Partneři, která zastupuje DPP a která se společností Neograph připravovala smlouvu i výběrové řízení na dodání jízdních dokladů. Na stejné adrese v Radlické ulici v Praze pak oficiálně sídlí několik desítek firem, které mají dva společné jmenovatele - jejich společníky jsou stále titíž lidé (včetně Kmetě) a firmy jsou zakládány na Kypru či Panenských ostrovech.


Společnosti jako AmunRe, Ave Clara, Amnesia či Seducea se zabývají téměř všemi druhy podnikání, mnohé z nich už byly v minulosti zmiňovány v souvislosti s netransparentním podnikáním, například fotovoltaickými elektrárnami.


Podle Sitty tyto společnosti vznikají účelově, aby skrze ně bylo možné vyvádět peníze z veřejných prostředků DPP. S jejich pomocí se mají zneprůhledňovat vztahy a transakce mezi DPP a subdodavateli či obcházení výběrový řízení. "Navrhuji proto nezávislý kontrolní audit subdodavatelských obchodních vztahů a zejména souvisejících výběrových řízení DPP od nástupu Martina Dvořáka do funkce místopředsedy představenstva," uzavírá svou žalobu Sitta.

tn.cz / Mediafax
Reklama