Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 4. 1. 2015
Kritická situace

Mosty na D1 se mohou zřítit! Varuje ministr dopravy Ťok

Most v havarijním stavu
Zdroj: isifa.com

Mohou se zřítit! Nový ministr dopravy Dan Ťok prohlásil, že se dva mosty na dálnici D1 v Ostravě mohou zřítit. A to byly mosty do provozu uvedeny teprve před šesti lety.

Pokud stavební společnost Eurovia nezačne v určené době řešit problémy s mosty v Ostravě, kterým hrozí zřícení, stáhne stát její bankovní garance. Následně vypíše nové výběrové řízení na jejich opravu. V pořadu Otázky Václava Moravce to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Podotkl, že by byl rád, aby stavební práce začaly nejpozději v dubnu. Mosty jsou sjezdy z dálnice D1 v Ostravě-Přívozu.

 

Dva mosty, které byly uvedeny do provozu před šesti lety, mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Kvůli tomu na ně ředitelství silnic zakázalo začátkem září vjezd kamionům a omezilo povolenou rychlost pro osobní auta.

 

"Situace je opravdu vážná. Mostům hrozí vážná destrukce, která může skončit až zřícením, pokud se něco neudělá," uvedl ministr. Ťok se dohodl s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou, že napíše Eurovii poslední dopis. "Chceme, aby Eurovia dostála svým záručním závazkům. Ona prostě ten most postavila a má dostát tomu, že když ten most vykazuje vady, tak jej má napravit," řekl ministr. Dodal, že jestli Eurovia do 14 dnů (po odeslání dopisu) nárok neuzná, využije práva stáhnout bankovní garance, které však dnes dosahují zhruba jen 350 tisíc Kč.

 

Ministr následně vypíše výběrové řízení na opravu mostů a náklady bude vymáhat na Eurovii v arbitráži. Stát v současné době již vede z firmou spor ohledně odstranění závad. Pokud by však měl i nadále pokračovat, rostlo by tím riziko, že most spadne. Znění sporu se proto musí změnit. "My musíme s pohledem dobrého hospodáře udělat kroky, abychom ochránili majetek státu," poznamenal ministr. Občané podle něj nemohou být rukojmími obou stran sporu.

 

 

"My vypíšeme výběrové řízení na to, aby se mosty opravily co možná nejdříve a budeme řešit tu finanční stránku posléze," naznačil ministr své plány. Celá stavba obou mostů stála zhruba 200 milionů korun. "Já nepředpokládám, že jejich oprava bude vyžadovat nové postavení," naznačil možný finanční strop stavby. "Já bych rád, aby stavební práce začaly nejpozději v dubnu," uzavřel Ťok.

 

Zřícení oběma mostům podle prosincového vyjádření ŘSD nehrozí, může ale nastat situace, kdy bude nutné na ně zakázat vjezd úplně. Záviset to bude především na počasí, nízké teploty totiž mohou stav mostů zhoršit. Od září v místě platí zákaz vjezdu kamionů a omezení rychlosti

TN.cz / ČTK / hmr