Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 22.6. 2009 21:36

Elektromobily jsou spolehlivější než spalovací motory

ČEZ chce do rozvoje elektromobilů investovat okolo půl miliardy korun.

Do rozvoje elektromobilů bude ČEZ investovat nejprve v Praze a Ostravě. Právě v těchto dvou městech spustí společnost pilotní projekty za půl miliardy korun. "Zavádění elektromobilů je ale komplikované. Výsledky uvidíme v horizontu několika let, ne měsíců," řekl ředitel ČEZ Martin Roman.

 

Problém elektromobilů je kromě drahých lithium iontových baterií také krátká dojezdová vzdálenost. Na jedno nabití současné vozy ujedou maximálně 300 kilometrů.

 

"Elektromobily jsou jednodušší a spolehlivější než spalovací automobily. Nemají obvykle spojku, převodovku, svíčky, rozvody, nádrž, sondy, špatné palivo... Nejčastější porucha je defekt pneumatiky, popisuje tajemník sdružení Elektromobily
Jaromír Marušinec.
 

 

Jaromír Marušinec a jeho elektromobil
Jaromír Marušinec a jeho elektromobil.

V Česku je také nedostatečné hustá síť dobíjecích míst podél hlavních silničních tahů. "Časem ale zjistíte, že zásuvek je více než benzinek, takže nabíjení z benzínu nebude nutné," vysvětluje Marušinec na návrh, aby se elektromobil dobíjel z malého benzinového generátoru.


Jak dlouho se takové auto nabíjí? Z obyčejné zásuvky 230V 16A se nabíjí za 3h na 100km. Z třífázové zásuvky 32A 400V se nabíjí rychlostí 30minut na dalších 100km. Nicméně automobil se dobíjí i jízdou z kopce a bržděním.Povinné ručení elektromobilů bez ohledu na výkon a bonusy v Česku stojí 499 korun ročně.

 

S hromadnou výrobou elektromobilů však zatím automobilky nepočítají. "V České republice nemáme žádné vývojové kapacity," řekl například mluvčí kolínské automobilky, kde se vyrábí toyota, peugeoty a citroeny, Radek Kvaňa. O zavedení těchto dlouhodobých projektů neuvažuje podle mluvčího Škody Evžena Krauskopfa ani největší česká automobilka.

 

Sdružení spojuje vlastníky elektromobilů


Sdružení Elektromobily vzniklo v roce 1989, ale jeho členové působí v oblasti propagace elektromobilů již od roku 1980. V současnosti má sdružení 150 členů.


Jaromír Marušinec je ve sdružení od roku 2007. "V té době jsem si od nynějšího předsedy Jaromíra Vegra koupil první elektromobil. Od té doby jsem elektromobilem najezdil přes 30 tisíc kilometrů," vzpomíná na začátky s ekologicky poháněným vozem.


Ve volném čase se zabývá vytváření dobrovolné nabíjecí sítě na webu elektromobily.org. Lidé si na něm sdělují, kde se mohou zastavit se svým vozem a dobýt si ho elektřinou.

 



Rozhovor

 

 

 

hav s přispěním Adama Halmošiho TN.cz
Obchodní sdělení

Poradna čtenářům

Reklama