Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 11. 2. 2015
alarmující odhalení!

S malými Romy školy "obchodují", aby nezůstaly prázdné

Romské děti
Zdroj: isifa.com
ilustrační foto

Romské děti jsou v Česku výhodnou komoditou a stále se tu s nimi dobře „obchoduje“. Ředitelé praktických škol se dál snaží, aby židličky v jejich třídách nezůstaly prázdné. Základní školy se zase rády zbavují romských žáků, které odkládají právě do praktických škol, upozorňují dnešní Lidové noviny.

Lidé, kteří se brání přijímání romských dětí na základní školy a podporují jejich odsun do praktických škol, si neuvědomují, že na tom tratí celá společnost. Nejen tím, že dětem dáváme podřadné vzdělání, ale i účetně. Na žáka v praktické, dříve zvláštní škole je totiž téměř jednou tak velká dotace než na žáka v běžné škole, připomíná list.

 

"Systém tlačí na rodiny – vždyť i starší sourozenci k nám chodili. A v těch bílejch školách je budou šikanovat,“ popsal ředitel programů sociální integrace při neziskovce Člověk v tísni Jan Černý. Politici přitom slíbili, že Česko už nebude takové žáky diskriminovat ve vzdělávání. Ministerstvo kontruje, že rozřazování dětí předchází vždy rozhovor v poradně. Černý však v rozhovoru pro LN popisuje, jak ředitelé škol zákon obcházejí.

 

 

"Ředitelé základních škol jsou jedna zájmová skupina. Na druhé straně stojí praktické školy, také chtějí děti. A tak sahají jak do segmentu běžného školství, aby si je přitáhly, tedy tak to alespoň vidí ta třetí parta, do které patříme my. Podle nás je v praktických školách mnohem víc židliček, než je potřeba. Když se schválí onen sporný pátý odstavec paragrafu 16 školského zákona, tak praktické školy budou moct snadněji přetahovat děti k sobě – což je z jejich pohledu legitimní, ale z pohledu dětí naprosto špatně. Ředitelé si chtějí udržet svůj podnik, mají jídelny, zaměstnance a bezpochyby i loajalitu k dětem, které k nim chodí, ale aby ten podnik udrželi, tak potřebují rekvírovat další děti. Zároveň tato skupina vede diskusi „vy chcete zrušit praktické školy“, což nikdo nikdy neřekl," uvedl v rozhovoru pro Lidové noviny Černý.

 

"Nikdo nechce zrušit praktické školy jako takové. My jen říkáme: je jich moc, a tato nadpočetnost brání mnoha dětem v normálním vzdělávání. Hádka ve sněmovně se vede o toto: které děti zákonně smí chodit do praktických škol a které ne. Dnes je to dělítko IQ 69 ano, IQ 70 ne. Tedy zjednodušeně, jak dítě vyplní nějaké hloupé testy, přičemž rozdíl mezi 69 a 72 může být v tom, jak se ten den dítě třeba vyspí. Mimochodem za polední čtyři roky klesl počet dětí s touto diagnózou o čtyři tisíce jenom proto, že se změnila metodika a Česká školní inspekce víc dává na formální stránku přestupu mezi vzdělávacími programy. Najednou se vyléčila tisícovka dětí ročně, které náhle neměly lehké mentální postižení. To je vysvětlitelné pouze systémovou chybou," doložil v LN tristní stav základního školství Jan Černý.

tn.cz / David Garkisch