Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 23.2. 2010 05:45

Hodnocení cestovek pro veřejnost bude až v roce 2011

Klienti cestovek se budou muset při jejich výběru dál spoléhat na vlastní úsudek. Hodnocení kvality cestovek bude připraveno až příští rok.

Asociace cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) loni v létě zveřejnila jedenáct kritérií jak poznat důvěryhodnost cestovní kanceláře, podrobnosti TADY.

 

Tehdy se zdálo, že Češi budou mít brzy k dispozici systém, který jim výrazně usnadní výběr cestovky. Zatím však nic takového světlo světa nespatřilo. O tanečcích kolem vytvoření hodnotícího systému cestovních kanceláří jsme psali TADY.


Přípravy hodnotícího systému probíhají


Mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Martin Ayrer tvrdí, že se hodnotící systém připravuje a vše probíhá podle harmonogramu. V letošní turistické sezóně se ale klienti systému certifikace cestovních kanceláří a agentur nedočkají.

 

Certifikace cestovních kanceláří a agentur, která je součástí projektu MMR Zavádění národních systémů kvality ve vybraných sektorech cestovního ruchu, financovaného ze strukturálních fondů EU, má podle Ayrera začít v roce 2011. Kromě AČCKA požádalo ministerstvo o připomínky i druhou profesní organizaci, tedy Asociaci cestovních kanceláří.

 

Nyní MMR získané informace analyzuje, aby mohlo připravit podmínky pro zavedení nového standardu kvality služeb pro cestovní kanceláře a agentury. Nový standard kvality chce zavádět ve spolupráci s profesními sdruženími.

 

"Příprava nových standardů začne v polovině letošního roku. Samotná certifikace cestovních kanceláří a agentur by měla začít v příštím roce. Stát bude tento standard jako jediný oficiální garantovat,“ sdělil serveru Peníze.cz Ayrer.

 
Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur se zdá postup ministerstva pomalý. Loňské krachy Tomi Tour a několika dalších cestovních agentur, stejně jako letošní potíže CK Sunny Days, cestovkám v očích veřejnosti škodí. Mluvčí AČCKA Tomio Okamura upozorňuje, že podle letáku MMR měla certifikace cestovek začít loni prvního července. Přečtěte si, před čím vás neochrání pojištění storna zájezdu.

 

Ayrer tvrdí, že se o certifikaci cestovních kanceláří a agentur od července 2009 nikdy nehovořilo. Ministerstvo asociaci informovalo, že jde jen o termín zahájení projektu. Ministerstvo také podle Ayrerových slov AČCKA nežádalo o žádné připomínky či podněty. Jde tedy čistě o iniciativu této asociace, která nemá nic společného s realizovaným projektem.

 

"Ministerstvo lže. Byli jsme požádáni o spolupráci, a proto jsme připravili konkrétní náměty, jak hodnotit kvalitu cestovních kanceláří. O věci jednala loni na jaře tehdejší ředitelka odboru cestovního ruchu MMR Blažena Křížová s první viceprezidentkou AČCKA Soňou Brandejsovou. Problémem bychom se ale kvůli potížím některých cestovek zabývali sami, i kdyby nás ministerstvo neoslovilo. Nemůžeme čekat, až se ministerstvo rozhoupe. Je v našem zájmu, aby klient věděl, na čem je,“ dodává Okamura .

 

Okamurovi vadí, že ministerstvo znovu oslovilo AČCKA v této záležitosti téměř po roce. Mezitím nastoupila nová ředitelka odboru cestovního ruchu. Zhruba před čtrnácti dny přišlo MMR s návrhem na společnou certifikaci cestovních kanceláří a agentur. Přečtěte si, jak si sjednat cestovní pojištění přes SMS.


Prověřte si pojištění cestovky proti úpadku


Klienti cestovních kanceláří by samozřejmě uvítali, kdyby byl systém jejich hodnocení k dispozici co nejdřív. Léto, na které připadá hlavní turistická sezóna a nejvíce prodaných zájezdů, je ještě daleko. Někdo ale kupuje tyto zájezdy již teď. Bude se proto muset spolehnout na vlastní úsudek.


V prvé řadě by si měl zjistit – a to na serveru dvou největších asociací – www.accka.cz nebo www.ackcr.cz , zda a do kdy je cestovní kancelář, jejíž zájezd si chce koupit, pojištěna proti úpadku. Ani toto pojištění stoprocentně nezaručí, že cestovní kancelář nezkrachuje, pojišťovna ale klientům vrátí peníze, za které si zájezd koupili.

 

Řada cestovatelů využívá služeb prověřené cestovní kanceláře nebo referencí příbuzných, přátel či známých. To ovšem nestačí. Kromě ujištění, zda je cestovka pojištěna proti úpadku, je při výběru zájezdu možné vzít v úvahu příznaky, které podle AČCKA znamenají, že cestovní kancelář může mít problémy. Týkají se hlavně stížností na cestovní kancelář v médiích, informací o zpožděných letech či potížích s ubytováním.

muf tn.cz / penize.cz