Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 28.8. 2013 16:28
rady odborníka

Kupujete ojetý vůz? Pozor na zaplavené vozy, jsou levné a nebezpečné

Vyprošťování auta
Zdroj: HZS
Nekupujte vozy, ve kterých byla voda.

Kupujete ojetý vůz? Dejte si pozor na zaplavená auta. V příštích týdnech a měsících doslova zaplaví celý trh. Jak takový vůz odhalit a vyhnout se jeho koupi?

 

"Zaplavené auto už nikdy nebude jezdit jako dřív," tvrdí Tomáš Svoboda z Auto ESA. I po letech bude po každém větším dešti cítit zatuchlinou, kterou nepřehluší ani sbírka sebevoňavějších stromečků, v kabelech to občas bude praskat a jiskřit a dutiny i po důkladném vystříkání začnou na nepřístupných místech rezivět.

 

„Jak auto delší dobu stojí ve vodě a ta se dostane do vnitřních prostor, je to malér. Při výběru ojetých vozů každému důrazně radím, aby se takovým nabídkám širokým obloukem vyhnul,“ radí Tomáš Svoboda z Auto ESA. „Problém je v tom, že se řada podvodníků bude chtít za každou cenu takového vozu zbavit, aniž by kupce o zatopení předem informoval,“ dodává.

 

Zatopený bazar 2
Zdroj: tvnoviny.sk Auta z povodní se nyní objeví na trhu s ojetými vozy.
 

 

Na zatopené vozy narazíte nejčastěji při individuálním prodeji na inzerát nebo v samostatných nabídkách na internetu. Zkušenosti z minula ale potvrzují, že se zatopené vozy často pokoušejí prodat i menší autobazary.

 

„Nemusí jít ani o vozy z České republiky. Po letošních povodních se na našem trhu zcela jistě objeví i řada aut z Německa, Rakouska nebo ze Slovenska. Bezpečná tedy nejsou ani dovezená auta,“ varuje Svoboda z Auto ESA.

 

Důsledná kontrola je namístě

 

Na první pohled zatopený vůz nepoznáte. Důkladné vyčištění a kvalitní leštěnka odvedou své. Jak tedy zjistíte, že před vámi stojí zatopený vůz? „Je třeba si všímat detailů a nebát se nahlédnout do špatně přístupných dutin. Na prohlídku vozu je tedy třeba vzít si s sebou zkušeného automechanika, který tyto prostory zná a ví jak se k nim dostat,“ radí Tomáš Svoboda.

 

V interiéru si všímejte vůní. Jestli je vůz cítit zatuchle nebo je v něm naopak příliš ostrých pachů z různých osvěžovačů vzduchu, je na místě opatrnost.

 

Při prohlídce vozu je třeba hledat stop po zbytcích bahna, a to na těžko přístupných místech. Mezi ně patří například čalounění dveří nebo vnitřní prostor přístrojové desky. Jemný prášek z bahna se často zachytí v záhybech plechů nebo ve svazcích drátů, v konektorech nebo v pojistkové skříni. Našedlý povlak bahna zůstává i po důkladném omytí na některých plastových dílech, jemný prášek bahna můžete zachytit i v záhybech těsnění a podobně.

 

„Po zatopení má většina vozů problémy s elektřinou. Zatopené auto, které budou chtít podvodníci prodat bude mít zřejmě z velké části novou kabeláž – Jakmile tedy ve voze narazíte na úplně nové dráty, je namístě minimálně opatrnost,“ varuje odborník z Auto ESA.

 

Jistotou je nákup v kvalitním autobazaru

 

Jsou speciály, kterým voda nevadí, nebo jim vadí jen minimálně, mezi klasickými silničními automobily jich ale příliš není. K těm, které by se zaplavení měly rozhodně vyhnout, patří i většina současných SUV.

 

„Dnešní auta jsou prošpikovaná elektronikou a různými senzory. Řadu z dílů je možné vysušit a budou fungovat normálně, ale jakmile se voda dostane například do řídící jednotky, je konektorům a tištěným obvodům, je většinou zle,“ vysvětluje Svoboda„Není to žádná legrace. Auto s poničenou a popřípadě dodatečně upravenou elektronikou tak, aby nesignalizovalo případné závady, se může stát na silnici neovladatelné a tedy extrémně nebezpečné pro posádku i pro ostatní účastníky silničního provozu,“ varuje Tomáš Svoboda.

 

A jak se nákupu takového vozu vyhnout? Nejbezpečnějším řešením je nákup v kvalitním autobazaru, který by neriskoval poškozenou pověst prodejem zatopených aut.

 

„V této době je lepší se vyhnout individuálním nabídkám a spolehnout se na kvalitní autobazar. Opravdu kvalitní autobazar má důslednou kontrolu, která zatopený vůz do prodeje nepustí. Samozřejmostí by měly být i kompletní garance včetně možnosti vůz bez udání důvodů vrátit nebo vyměnit,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.
 

adr