Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 28.8. 2013 16:29
Auto pro pohodáře

Rady odborníka: Jak si vybrat vůz s automatickou převodovkou

Kontrola ojetiny
Zdroj: Oficiální zdroj
Pokud se vám převodovka nezdá, dohodněte si konzultaci i v servisu.

Vozů s automatickou převodovkou na našich silnicích přibývá. Je jich stále víc i v nabídce autobazarů. Jsou často dokonce levnější než vozy stejné třídy i značky s manuální převodovkou. Na co si dát při výběru takového vozu a jaká úskalí na nás čekají, prozradí Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Dva pedály, jednoduché řazení. Jízda s automatem je pohádka – pokud si tedy na něj zvyknete a pokud nemáte závodnické ambice. Automatická převodovka je pro pohodáře – zařadíte rychlost a jedete. Řadíte pouze plynovým pedálem – převodovka všechno obstará za vás. Kdo si na takový styl jízdy zvykne, obvykle by neměnil.

 

Je tu ale velký problém – životnost automatických převodovek. Ta se počítá obvykle na 250 tisíc kilometrů. Potom je žádoucí repas, který vyjde na desítky tisíc korun. Výjimkou jsou zatím automaty Mercedesu, které vydrží zhruba dvojnásobek a dobrý zvuk mají u českých servismanů i automatické převodovky Volkswagenu, které se montují i do škodovek, protože je lze dobře repasovat a náhradní díly nejsou tak drahé (řeč je o klasickém automatu, ne o robotizovaných převodovkách nebo o dvojspojkových DSG od Volkswagenu).

 

Kdo se zaobírá myšlenkou pořídit si ojetý automat, musí s nižší životností automatických převodovek počítat. A také tomu přizpůsobit výběr vozu a kalkulaci výsledné ceny, kam nejspíš po několika měsících přibude položka za novou převodovku nebo přinejmenším repas té původní.

 

„V žádném případě nejsem proti koupi ojetého automatu. Pokud máte rádi klidnou, plynulou jízdu, tak si automatickou převodovku doslova zamilujete, nespornou výhodou je pak popojíždění v kolonách ve městském provozu. Pokud preferujete svižnou jízdu a řazení ve vyšších otáčkách, tak si i s automatem ve volbě režimu "S" přijdete na své “ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA a dodává: „Jestli ale vždy říkám, že je při výběru ojetých aut třeba důkladná kontrola, u automatů to platí dvojnásob.“

 

Základem je dobrý servis

 

Prověrka vybraného vozu by měla začít servisní knížkou. Ta by měla být správně vedená a v ideálním případě by neměl chybět žádný záznam pravidelné doporučené kontroly. Automatická převodovka sice šetří motor, ale sama o sobě je nadmíru citlivým zařízením.

 

„U automatů je správný a důkladný servis základem. Jak chybí správná péče, životnost jde dolů a riziko závad se zvyšuje,“ upozorňuje Svoboda.


Důkladná zkušební jízda

 

Následovat by měla důkladná zkušební jízda. Přeřazování by mělo být naprosto plynulé, nesmí nic cukat nebo prokluzovat. Je třeba sledovat jestli vůz neřadí třeba nadvakrát nebo to, zda další rychlostní stupeň nenabíhá třeba s několikavteřinovou s prodlevou. Ručička otáčkoměru nesmí po přeřazení ani na chviličku vyletět vzhůru – naopak musí klesnout.

 

To vše může znamenat závadu, která bude znamenat nutnost zásahu autoservisu.

 

„Zkušební jízda by měla trvat nejméně 20 minut. Převodovka se musí zahřát, protože některé závady by se zastudena nemusely projevit,“ upozorňuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.

 

Ceny převodovek a oprav

 

Jestli se vám při zkušební jízdě nebude něco zdát, neházejte hned flintu do žita. Řada motoristů se automatu zbavuje jakmile se projeví náznak problémů. Převodovce přitom může stačit repas spojený s výměnou některého z dílů a nákup vozu se vám i po započtení ceny za opravu může vyplatit.

 

Dohodněte si konzultaci s některým servisem, který se na automaty specializuje. Ti by vám měli být schopni s problémem poradit i odhadnout cenu za repas. Ta by se mohla pohybovat od nějakých 30 do 120 tisíc korun.

 

„Často stačí převodovku vyčistit a vyměnit některý z dílů a všechno bude v naprostém pořádku. Rozhodně se vyplatí servisovat vůz v některém autoservisu, který se na automaty specializuje a kde vám budou pravidelně měnit převodovkový olej a kontrolovat a měnit filtr,“ radí Tomáš Svoboda.

 

Převodovkový olej by se měl měnit zhruba po najetí 30 až 60 tisíc kilometrů a výměna vyjde zhruba na 3000 - 4000 korun. Požitek z jízdy je ale k nezaplacení.
 

TN.cz