Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 5. 1. 2014
na vaší straně

Špatný dárek pod stromečkem? Odborník radí, co s ním

Zdroj: TV Nova

Obchody se vždy po Vánocích plní lidmi, kteří pod stromečkem našli dárek, který jim neseděl, který už měli, nebo byl rozbitý. Pak jim nezbývá než dárek vyměnit, v horším případě jej reklamovat. Ale co je výhodnější, věc vyměnit nebo odstoupit od smlouvy?

Rychlovarná konvice, kterou už doma máte, nebo šaty, které jsou o pár čísel menší. I takové dárky jste mohli najít pod stromečkem. Pokud potřebujete zboží jen vyměnit, tak vám podle expertů zvláště teď po vánocích obchodníci často vyhoví. Ale jen za určitých podmínek.

 

"Většinou to bývá originální obal, nebo účtenka. Pokud reklamujeme kvůli vadě, můžeme si vybrat, jestli chceme opravu, nebo slevu. Pokud je vada podstatná, tak si můžeme vybrat, jestli chceme opravu nebo odstoupit od smlouvy. Pokud se jedná o výměnu zboží a ne samotnou reklamaci, že nám to zboží třeba nesedí, dostali jsme třeba svetr, který je velký, tak dost záleží na obchodníkovi, jestli nám vyhoví, nebo nevyhoví. Záleží to na jeho obchodních podmínkách, protože zákon neurčuje, že nám musí to zboží vyměnit. To platí pouze v eshopech," říká právní poradce Miloš Borovička.

 

 

Někteří z nás ale měli smůlu a dárky museli rovnou reklamovat. Pokud jste šli nakupovat až po Novém roce a hned se vám zboží rozbilo, podle odborníků byste mezi výměnou nebo odstoupením od smlouvy rozhodně váhat neměli. "Pro zákazníka je lepší chtít peníze zpátky a pak si třeba výrobek koupit znovu, aby mu na něj běžela nová záruka, " radí Borovička. Podle nového občanského zákoníku totiž když si věc necháte vyměnit, už vám nepoběží nová záruční lhůta.

Pavlína Kosová tn.cz / hru