Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 13.11. 2008 07:08

Kutil si v dílně postavil auto na vodu. A je s ním spokojen

Pár hadiček, dvě lahve od okurek a stovky hodin přemýšlení a testování. To je auto s dieslovým motorem, které jezdí na vodu.

Auto spotřebuje kvůli zlepšováku jenom tři litry nafty na sto kilometrů. "Není to úplně můj nápad, viděl jsem to na nějaké americké internetové stránce. Ale podstatně jsem to vylepšil,“ říká Zdeněk Vranka z Dolní Cerkve na Jihlavsku. Svůj automobil skutečně vodou už nějaký čas úspěšně pohání.


"V reaktoru vlastní konstrukce štěpím vodu na vodík a kyslík a plyn potom vháním do nafty. Snižuje mi to spotřebu až na polovinu,“ říká Vranka.


"Je to jednoduché zařízení, které se dá pořídit za nějakých pět tisíc. To je taky můj cíl. Nestojím o patent, stojím o to sestrojit zařízení, které ušetří palivo a každý si ho bude moct postavit doma v dílně,“ tvrdí Vranka.


O patent nestojí


Spotřeba destilované vody je přitom podle Vranky minimální. "Dolévám tak litr až dva za dva týdny,“ tvrdí. Motoru prý vodík prospívá. "Je výkonnější a navíc nekarbonizuje.“


Zařízení je navíc podle konstruktéra bezpečné. "Není tam žádný stlačený plyn, žádná velká nádrž, nic. Výbuch nehrozí, není potřeba žádná velká přídavná nádrž na vodu. Součástky jsou z materiálu, který je schválen pro automobilový průmysl,“ dodává. Tedy až na neutralizér. Ten je postaven ze zavařovací lahve od okurek. "Je to kvůli tomu, abych viděl, co se tam děje,“ vysvětluje Vranka.


Vynálezce z Vysočiny prý je dokonce ochoten pro rozšíření svého přístroje začít spolupracovat s výrobci automobilů. "Kdyby mě někdo oslovil, rok života bych klidně věnoval tomu, aby mohl být tenhle přístroj homologován pro běžný provoz,“ tvrdí.

Dušan Vrbecký TN.cz
Obchodní sdělení

Když vepřové, tak české