Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 13.4. 2011 22:32

Spor o letiště: Zemědělec ho rozoral a zasel na něm obilí

Zdroj: Dušan Vrbecký

Kuriózní spor už nějaký čas hýbě Borovníkem na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje. Jde v něm o letiště - místní zemědělec jej totiž natruc provozovateli rozoral a zasel na něm obilí.

Letiště v Borovníku na pomezí Žďárska a Tišnovska se stalo předmětem sporu mezi jeho provozovatelem a majitelem pozemku. Tomu totiž došla trpělivost a nechal plochu, na které více než třicet let startovala a přistávala letadla, rozorat. Provozovatel ovšem tvrdí, že na to neměl právo a hodlá celou věc předat policii. "Letiště bezohledně rozorali a přitom sloužilo záchrannému integrovanému systému a zejména požárním letům," tvrdí provozovatel letiště Jan Váňa. 

 

Ten letiště provozuje od roku 1997 a na vlastní náklady na něm dokonce postavil hangár a správní budovu. "Dal jsem do toho tři miliony korun," tvrdí s tím, že zemědělci teď jeho investici zcela znehodnotili. "Rozorali 1,6 hektaru, i kdyby se to začalo napravovat hned, bude to trvat rok, než se tu bude moci znovu létat," tvrdí. Za hangárem má sice k dispozici ještě jednu přistávací plochu, která je přímo v jeho vlastnictví, ta je ovšem asi o dvě stě metrů kratší. "Majiteli letištní louky jsem kvůli tomu nabízel i směnu, protože můj pozemek je větší, ale odmítl to i peníze," mrzí Váňu.

 

Louka nebo letiště?

 

A to je podle něj problém, protože letiště kromě sportovních letů sloužilo i záchranářům a hasičům. Na kratší ploše ale hasičský letoun nepřistane. "Mám dobrozdání od hasičů i záchranářů Jihomoravského kraje, kteří potvrdili, že o zachování původního letiště stojí," ukazuje dokumenty Jan Váňa. Navíc má v ruce i výpis z katastru nemovitostí a katastrální mapu, v níž je plocha jako letiště zapsaná. A v takovém případě by bylo letiště veřejnou stavbou a jeho rozorání by tak bylo protizákonné.

 

Výpis z katastru je tak zřejmě  klíčovým dokumentem v celém sporu, majitel pozemku totiž plochu zoral na základě výnosu ministerstva dopravy, které tvrdí pravý opak, než Váňovy dokumenty. Totiž že louka není evidvána jako letiště a tudíž  o veřejnou stavbu nejde a majitel s ní tak může nakládat jako se zemědělskou půdou. "Plocha jako taková zanikla a v tuto chvíli už není ani v evidenci vzletových ploch letecké asociace," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

 

 

Chybovaly zřejmě úřady

 

Podle výkladu ministerstva Jan Váňa letiště provozoval  jako jinou plochu. "Tedy ne jako letiště. K  označení jiné plochy totiž nepotřebujete povolení Úřadu pro civilní letectví," dodal Ptačinský. Stejného výkladu se drží i zemědělec Martin Svoboda, který louku zoral.  "To není letiště, ale normální louka, Mám na to potvrzení z ministerstva," řekl.

 

Váňa ale trvá na svém a tvrdí, že chybu udělali už před lety úředníci, když letiště zapomněli na ministerstvu zaregistrovat. "V roce 1987 bylo požádáno tehdejším JZD o územní rozhodnutí o umístění stavby letiště. Jenomže nebyla splněna podmínka o dvouleté lhůtě pro získání stavebního povolení a proto rozhodnutí zaniklo," vysvětlil mluvčí ministerstva.

 

Váňa se ale kvůli rozoranému letišti hodlá obrátit na policii a chce podat trestní oznámení. "Budu se bránit a požadovat uvedení do původního stavu," tvrdí.

 

Zamotaný občansoprávní spor tak zřejmě ještě nějakou dobu řešení mít nebude. Jeho historie totiž podle všeho sahá až do osmdesátých let, kdy tehdejší JZD letiště zřídilo kvůli práškování polí. Původně totiž byla startovací plocha otočená o 90 stupňů, kvůli bočnímu větru se ale nedala využívat. Zemědělci proto tehdy začali využívat místo asfaltové dráhy inkriminovanou louku, která je nyní předmětem sporu.

Dušan Vrbecký