Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 17.11. 2011 18:01

Briga La Grace vypluje na Barbados s vypnutou GPS!

Česká školní a charterová plachetnice ve čtvrtek vyplula na druhou etapu své první přeplavby Atlantiku. Z Kapverd zamířila kurs Barbados informoval tn.cz Josef Dvorský. Cestou nebudou zapínat GPS, ale poplují podle astronavigace.

Kotvy La Grace zvedla po poledni místního času. Po zastávce v městečku Tarrafal na ostrově Santiago zamířila kurs Karibik. Další zastávka bude až na Barbadosu. Vane jí příznivý a silný vítr.

 

Na Kapverdy do přístavu Mindelo loď dorazila krátce před úterním rozbřeskem. Cesta z ostrova Gran Canaria jí trvala 9 dní. Téměř celou cestu loď plula na plachty. Posádka lodi se v tříhodinových intervalech střídala v hlídkách.

 

Při nich kormidlovali loď a ovládali plachty. Pokud jim nebylo něco jasné, vždy jim byl připravený pomoci jeden ze čtyř důstojníků. Během devíti dnů se celá posádka velmi dobře adaptovala a své úkoly již zvládá s přehledem. Nálada na palubě je výborná a velkou měrou k ní přispívá i lodní kuchař Ivo Pokluda, který posádce vyvařuje samé laskominy.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Česká školní plachetnice La Grace vyplula na Atlantik

 

Posádka se od něj dokonce dočkala knedlo zela vepřa i bramboráků. Ty se pekly na lodi poprvé. "Kuchař s nimi strávil v kuchyni celkem čtyři hodiny, a jen nastrouhat tak veliké množství brambor dalo dost práce," stojí v lodním deníku. Celé to byl prý nápad posádky.

 

Kadeti se učí astronavigaci

 

Ve volném čase na palubě La Grace probíhá kurz astronavigace pod vedením Petra Scheiricha z Astronomického ústavu akademie věd v Ondřejově. Petr na lodi zároveň zastává funkci druhého bocmana a píše lodní deník.

 

 

Kromě výuky astronavigace se na lodi chytají i ryby. Zatim to jsou jen drobné úlovky. Ryby se totiž nedají tak snadno zmást. Podle zpráv z lodního deníku ryby překousaly už nejméně šest návnad.

 

Cestou posádka potkala i několik stád delfínů a velryb. S jedním spícím vorvaněm se málem srazila. Život mu zachránila lodní siréna. "Rozvaloval se před přídí, ale jakmile zaslechl zvuk sirény, tak se potopil," napsal Petr Scheirich v deníku.

 

 

Na Kapverdách měla loď jít z vody a měla dostat nový nátěr antifoulingem (pozn.: barva, která zabraňuje přichytávání se mořských korýšů na trup ponořený do vody), bohužel na suchý dok by se muselo dlouho čekat, a tak loď na další etapu vyrazí bez tohoto nátěru. "Antifoulingem loď natřeme až v Karibiku,“ informoval Mediafax kapitán a spolumajitel lodi Josef Dvorský.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Čeští piráti s bruskama míří do Karibiku

 

Na Barbados s vypnutou GPS

 

Dalším cílem největší české plachetnice je karibský ostrov Barbados. Dosáhnout jeho břehů by loď měla začátkem prosince. Posádka se s kapitánem domluvila, že z Kapverd se na lodi vypne navigace GPS a bude se plout podle astronavigace. Důvodem je ukázat umění navigace zájemcům o historii a tradiční způsob orientace na moři.

 

Loď La Grace je replikou lodi pobělohorského exulanta rodáka ze středočeského Mšena Augustina Heřmana. A i tato obec je na lodi zastoupena. "Na palubě lodi jsou dárky, které pro La Grace vyrobili žáci a učitelé mšenské základní umělecké školy,“ prozradil kapitán Dvorský.

 

Na přeplavbu Atlantiku se plachetnice tradičně vydávají na podzim, kdy vane příznivý vítr, tzv. pasát, který jim v cestě pomáhá. Na plavbách po karibských ostrovech stráví loď celou zimu a jaro. Do Evropy se La Grace vrátí příští rok.

 

Loď se dva roky stavěla, za pomoci stovek dobrovolníků, v Egyptě. Na vodu ji spustili 5. prosince 2010. Pokřtěna byla 1. května 2011 v Řecku. Celou letní sezónu strávila turistickými plavbami mezi Řeckem, Itálií, Korsikou a Elbou. Teď ji čekají turistické i školní plavby v Karibiku.

 

PSALI JSME:

V Řecku byla pokřtěna česká historická plachetnice La Grace
 

Iva Endrychová TN.cz

Diskuze

18.11. | 12:38 hoficek888
0
Náhlasit nevhodný komentář
Tak na tohle uz prislo lidi, ale ono to jaksi v praxi nefunguje, samo ze tohle placetnice maji, nejen na vitr ale i pod hladinou maly generator, ovsem to staci tak na provoz pristroju, vysilacku a podobne, na pohon motoru a sroubu generator s vrtulemi byl tak veliky, ze by se pro odpor sam ...
17.11. | 19:27 samovar
0
Náhlasit nevhodný komentář
Ta loď je úžasné dílo. Taky bych se rád projel. Při hloubání nad alternativními zdroji energie mě napadlo, že by neškodilo, kdyby plachetnice měly na stežních připevněny větrné elektrárny. Hlavně by se hodily při plavbě proti větru. U plachetnic se musí proti větru plout cik-cak a neustále ...