Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 6.11. 2011 17:36

Česká školní plachetnice La Grace vyplula do Atlantiku

Česká školní plachetnice La Grace stráví letošní zimu v Karibiku. Na svou první plavbu přes Atlantik vyplula v neděli z přístavu Puerto de Mogán na španělském ostrově Gran Canaria, řekl agentuře Mediafax spolumajitel a jeden z kapitánů Josef Dvorský.

Kotvy česká školní a charterová plachetnice zvedla v neděli úderem poledne kanárského času (13:00 SEČ).  Podle posledních informací pluje loď nyní pod plachtami rychlostí až 8 uzlů za hodinu (jedna námořní míle za hodinu, to je 1,852 kilometru za hodinu)

 

Přípravy na vyplutí začaly před čtrnácti dny, kdy loď zakotvila v přístavu v Las Palmas. Tam se za ní sjela dvacítka dobrovolníků, kteří na lodi prováděli údržbu a opravy po náročné letní sezóně. Nadšenci pomáhali s opravami plachet, brousili a natírali loď nad čarou ponoru i na palubě.

 


PSALI JSME:

Čeští piráti s bruskama míří do Karibiku

 

Opravy skončily v pátek v podvečer. Po dotankování vody a nafty loď se loď noční plavbou podél pobřeží přesunula do přístavu Puerto de Mogán, kde čekala na poslední členy posádky. "Během noční přeplavby měla posádka první příležitost vyzkoušet si, jak se loď ovládá," uvedl Dvorský.

 

La Grace - opravy - 1
Zdroj: tn.cz / muf Bocman školí novou posádku.

 

V pátek před vyplutím bocman Viktor Neuman udělil novým kadetům školení, jak se která plachta jmenuje, jak se říká tomu kterému lanu a jak se ovládají plachty. V Mogánu je pak ještě naučil potřebné uzle a seznámil se zásadami bezpečného lezení po stěžních a ráhnech.

 

La Grace - opravy - 8
Zdroj: tn.cz / muf Loď se brousila, natírala a probíhala i některá další drobná vylepšení, která zvýšila komfort plavby.

 

 Další plavba vede na Kapverdské ostrovy

 

Z Puerto de Mogán se loď vydala na Kapverdské ostrovy. Tady ji čeká hlavní část opravy – loď půjde z vody a pod čárou ponoru se obrousí od zbytků starého nátěru a hlavně od nárůstu řas a mořských živočichů. Poté dostane nový speciální nátěr, který má zachytávání korýšů bránit – takzvaný antifouling.

 

Čím je nátěr antifoulingem pod vodou lepší, tím déle loď vydrží hladká a může plout rychleji. To se ukázalo už během noční přeplavby. Jeden z členů posádky se totiž se škrabkou pod vodu ponořil už v Las Palmas a loď zbavil těch největších porostů. Při plavbě si pak bocman pochvaloval, že loď pluje až o uzel rychleji.

 

Na přeplavbu Atlantiku se plachetnice tradičně vydávají na podzim, kdy vane příznivý vítr, tzv. pasát, který jim v cestě pomáhá. Na plavbách po karibských ostrovech stráví loď celou zimu a jaro. Do Evropy se La Grace vrátí příští rok.

 

Pokud půjde vše podle plánu, loď by měla v přístavu Le Marine na ostrově Martinik zakotvit začátkem prosince. V Karibiku pak loď stráví celou zimní sezonu vozením turistů. Na letní sezonu se pak koncem dubna příštího roku obtížnější severní cestou vydá do Evropy.

 

Loď se dva roky stavěla, za pomoci stovek dobrovolníků, v Egyptě. Na vodu ji spustili 5. prosince 2010. Pokřtěna byla 1. května 2011 v Řecku. Celou letní sezónu strávila turistickými plavbami mezi Řeckem, Itálií, Korsikou a Elbou.


PSALI JSME:

V Řecku byla pokřtěna česká historická plachetnice La Grace

Česká pirátská loď La Grace brázdí vlny Egejského moře

 

La Grace je replikou korzárské lodi českého pobělohorského exulanta Augustina Heřmana z Mšena u Mělníka. Ten nejprve ve službách holandské Západoindické společnosti přeplul několikrát Atlantik. Po osamostatnění začal s La Grace přepadat španělské obchodní lodi a později se stal největším vývozcem tabáku v Americe.


Technické parametry La Grace:

. délka - 32 metrů

. šířka - 6 metrů

. ponor - 2,9 metru

. výtlak - 125 tun

. plocha plachet - 396 metrů čtverečních

. výška stěžňů nad hladinou - 25 metrů

. motor - 350 koňských sil

. posádka - 30 mužů

tn.cz / Mediafax

Diskuze

Tento článek zatím nikdo nekomentoval.