Cestování

V Chorvatsku se otevřel klíčový most. Má usnadnit cestování, chybí ale silnice

Chorvaté se konečně dočkali. V úterý se slavnostně otevřel téměř 2,5 kilometru dlouhý most spojující chorvatskou pevninu s poloostrovem Pelješac. Cesta na jih země se tak urychlí, lidem navíc nová stavba umožní vyhnout se 10kilometrovému úseku bosenského pobřeží. Šlo o významnou historickou událost, kterou provázely velké oslavy. Zaznívá ale také kritika. Stále totiž nebyly dokončeny všechny přístupové cesty.

Úterý se v Chorvatsku neslo ve znamení oslav. Právě v tento den se totiž otevřel "architektonický zázrak", Pelješacký most, který konečně propojil všechny části Chorvatska.

Jde o projekt za zhruba 526 milionů eur (téměř 13 miliard korun). Evropská unie přispěla na jeho realizaci částkou téměř 357 milionů eur, tedy necelých devět miliard korun. Stavbu ale od začátku provázely velké problémy, obzvlášť když se proti mostu bouřila Bosna a Hercegovina.

"To byl moment, kdy jsem se trochu bál. Protože Evropská komise by mohla říct, že projekt nebude financovat a že to vzdá. Všechno mohlo skončit jinak," uvedl ministr dopravy. "Dokázali jsme všem, že umíme dělat velké projekty. Byla to zkouška nás jako země," dodal Butković.

Úřady musely řešit některé stížnosti na veřejné zakázky. Výstavba nakonec odstartovala se zhruba ročním zpožděním a nyní se stále ještě pracuje na dokončení přístupových cest v oblasti Duboky a Brijesty, upozornil portál RTL.

Související obsah

​Obchvat by měl být hotový do konce roku. "Na jedné straně vidíme krásné obrazy ocelové konstrukce, která se tyčí nad Jadranem – a na druhé straně nedokončené silnice," kritizovali novináři. A nejen oni. Sociálně demokratický poslanec Domagoj Hajdukovic také komentoval úterní otevření mostu Pelješac a ptal se, proč se otevírá, když ještě nebyly přístupové cesty dokončené. Poznamenal také, že v těchto nejistých časech by byl vhodnější skromnější ceremoniál.

"Nikdo nezpochybňuje, že Pelješacký most je pro Chorvatsko velká věc z již mnohokrát zmíněných důvodů. Nechci kazit sváteční náladu, ale nemohu se nezeptat na dvě, dle mého názoru, velmi důležité věci. Proč otevíráme most, ke kterému stále chybí sedm kilometrů silnic? Veškerá doprava z mostu povede přes Ston," upozornil Hajduković na twitteru.

Dílo postavila čínská firma, vůbec první, která vyhrála výběrové řízení na projekt financovaný EU. A Číňané se snažili předvést. V továrnách odlili přes 70 tisíc tun oceli, tedy množství, které by stačilo na sedm Eiffelových věží. A aby splnili ekologické normy EU, tuto gigantickou masu oceli do Chorvatska přepravili po moři. Spolu s ocelí přijelo z Číny ještě přes 20 dalších zařízení, včetně jeřábu s nosností tisíc tun. 

Ještě v úterý odpoledne se mohli zájemci po mostě projít, tato možnost jim byla s úderem 16. hodiny odepřena. Hlavní část slavnostního otevření mostu pak proběhla večer. Do obce Komarna, kde program probíhal, dostala pozvání i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, která však nepřijela, informoval portál Vecernji.hr.

Podívejte se na záběry z dokončení mostu:

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události