Autoservis

Zhoršuje se kvalita nových aut? Německý ADAC ukázal, na čem výrobci nejvíc šetří

Zhoršuje se kvalita nových aut? Německý ADAC ukázal, na čem výrobci nejvíc šetří
Zdroj: ADAC

Inženýři německého autoklubu ADAC ve velkém testu posuzovali 580 modelů různých výrobců a zjišťovali kvalitu materiálů a zpracování současných aut. Zkoumali, na čem výrobci šetří a také, jak si vedou současné modely ve srovnání s jejich předchůdci. Jak jejich test dopadl?

I malá auta jsou v současnosti nabitá technologiemi, umí v nebezpečných situacích autonomně brzdit, jsou online a některá se dokonce vzájemně varují před nebezpečím. Vývoj je fascinující, píše ADAC.

Má to ale háček: technologie je drahá a tak automobilky musí šetřit jinde. "Často se to na kvalitě materiálu a zpracování," podotýká německý autoklub.

Ten se rozhodl uspořádat velký test kvality, ve kterém technici podrobně zkoumali 580 současných modelů a posuzovali u každého na tři stovky různých detailů. Například spasování dílů, lemy, prahy, těsnění dveří i oken, lakování a zakrytí částí karosérie, plastové díly v interiéru, rohože, zakrytí šroubů, vrzání a upevnění plastů, upevnění středové konzole, vůli u spínačů a ovladačů, výplně a potahy dveří či sloupků a podobně.

Související obsah

​"Hodnocení ukazuje, že kvalita se u mnoha modelů zhoršuje, ale u některých i zlepšuje," zní stručný souhrn.

Která auta tedy fungují dobře a která propadla? Kde výrobci nejvíc šetří? Podívejme se na výsledky podrobněji.

Obecně platí, že drahá auta jsou precizněji zpracovaná a mají kvalitnější materiály, test však ukázal, že to není zas tak pevné pravidlo.

Největší tlak na snížení nákladů na výrobu je logicky u malých modelů, u kterých se výrobci snaží udržet co nejnižší cenu, jinak by neměla šanci na trhu uspět.

Přesto i u malých aut cena roste, aniž by tomu odpovídala větší kvalita zpracování. Jako příklad ADAC uvádí levnou malou Toyotu Aygo, která se prodávala do dubna 2022. Tlak na nízké náklady na ní byl vidět - lakovaný plech místo látky na vnitřní straně dveří, chybějící ochranné obložení v kufru i obložení stropu, sotva zakrytý spodek bez konzervace. Za to vše si maličké Aygo vysloužilo bídnou známku za zpracování a kvalitu materiálu.

Jenomže ani jeho nástupce Aygo X, které je o zhruba 150 tisíc dražší, nedopadl o moc lépe. Má téměř identické slabiny a v testu také stejnou známku.

Související obsah

​Naopak u o něco větší Toyoty Yaris nebo třeba i u Škody Fabia šla kvalita zpracování mezigeneračně poměrně o dost nahoru.

V nižší střední třídě patřily mezi nejlépe hodnocené modely například Volvo XC40, BMW řady 1, Audi Q3 nebo Mazda CX-5. Naopak mezi nejhorších pět se v kvbalitě zpracování vešla i Dacia Duster nebo Nissan Leaf.

Ve střední třídě se blýsklo drahé Audi A4, ale třeba Honda CR-V, Subaru Outback, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 či Suzuki Across pohořely.

Ve vyšších třídách nedopadly dobře například Toyota Highlander, Ford Mustang nebo Chevrolet Camaro, tedy auta primárně postavená pro méně náročný americký trh.

ADAC zmiňuje i modernizovaný Multivan Volkswagen T6.1. I u osobní verze kvalita materiálu nezapře užitkový původ auta. "O to drzejší pak jsou ceny, které si VW účtuje za oblíbený rodinný autobus," podotýká německý autoklub k cenám, které u nás začínají kolem milionu korun.

Ani drahá auta ale nejsou zárukou kvalitního zpracování. ADAC zmiňuje například nový Mercedes třídy C a aktuální Audi A3 Sportback, které podle hodnocení nesplňují požadavky na prémiové modely. U Mercedesu zklamaly hlavně tvrdé plasty, které kvůli snižování nákladů nahradily měkčené materiály. A to přesto, že ceny těchto aut oproti předchozím generacím výrazně vzrostly.

Související obsah

​ADAC si všímá i toho, že u koncernu Volkswagen kvalita zpracování s postupem času klesá. Příkladem může být Audi A3, nebo "osmičkový" VW Golf. Technici u nich negativně hodnotili horší materiály, úspory na obložení interiéru i některých detailech na karoserii. Zhoršení kvality ADAC vysledoval i u některých modelů Hyundai - jak u i20, tak u i10 nejnovější generace se podle něj citelně snížila kvalita zpracování.

"Na druhé straně někteří výrobci se i přes nižší marže viditelně snaží nabídnout zákazníkům dobrou kvalitu materiálu i přes poměrně nízké ceny vozidel," podotýká ADAC. A zmiňuje Mazdu 3 a její téměř noblesně vyhlížející interiér.

Také například současný Renault Zoe udělal ve srovnání s předchozím modelem největší skok v kvalitě materiálu. Francouzi tak dokazují, že atraktivní interiér je možný i ve třídě malých vozů a také ve zvláště cenově citlivém segmentu elektromobilů.

Automobilky také občas dají na kritiku zákazníků - BMW takto například zareagovalo na stížnosti u nižších řad svých modelů a u nástupnických modelů přijalo protiopatření. Například BMW řady 1, X1 a 3 jsou v aktuální verzi výrazně kvalitnější než jejich předchůdci.

Tady jsou nejlépe a nejhůře hodnocené modely podle kvality zpracování v jednotlivých třídách:

Malá auta - nejlépe a nejhůře hodnocené modely:

Zdroj: ADAC

​Nižší střední třída - nejlépe a nejhůře hodnocené modely:

Zdroj: ADAC

​Střední třída - nejlépe a nejhůře hodnocené modely:

Zdroj: ADAC

​Luxusní auta - nejlépe a nejhůře hodnocené modely:

Zdroj: ADAC

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události