Legendární maličké Renaulty 4L a R5 mají následovníky. Francouzská automobilka na domácím autosalonu v Paříži ukázala "čtyřku" jako drsný elektrický offroad 4 Ever Trophy a "pětku" jako nabušený elektromobil R5 Turbo 3E, který prý byl zrozený pro drift. Podívejte se na novou podobu obou legend v úvodním videu. A prohlédněte si i vodíkový "batmobil" Alpenglow.
Třicet let po ukončení výroby Renault znovu předvedl svůj legendární model 4 (známý také jako 4L), který zanechal výraznou stopu v 60., 70. a 80. letech minulého století. Na autosalonu v Paříži se ukázal jako koncept v nové podobě a v nejodolnější offroad verzi 4 Ever Trophy.
"4L je legenda a legendy nikdy neumírají," vzkázal generální ředitel Renault Group Luca de Meo.
"Čtyřka" byla malé, levné, univerzální auto, které konkurovalo jiné legendě – "kačence" 2CV od Citroënu. Vyrobilo se ho osm milionů kusů, než produkce v roce 1992 definitivně skončila.
Teď dal tým designérů ikonickému modelu moderní podobu. Ačkoli podobnost není na první pohled nijak nápadná, hlavní designové prvky byly zachovány.
"Celková silueta, tvar kapoty a slavná záď svažující se k nárazníku. Lichoběžníkové boční okno vycentrované přesně nad zadním kolem i ikonická velká horizontální mřížka chladiče s kulatými světlomety," jmenuje společné znaky viceprezident designu značky Renault Gilles Vidal.
Drsná podoba nové koncepční "čtyřky" byla inspirována humanitární rallye 4L Trophy, při které původní upravené renaulty přes marockou poušť rozvážejí africkým dětem školní potřeby a další zásoby.
Koncept je poháněn 42kWh baterií, která napájí motor o výkonu 138 koní namontovaný na přední nápravě. V civilní verzi se nový Renault 4 začne prodávat v roce 2025 jako kompaktní rodinné SUV s plně elektrickým pohonem. Bude vypadat méně drsně, ale s představeným prototypem by měl sdílet řadu designových prvků.
Francouzská automobilka v Paříži ukázala i další znovuzrozenou legendu: elektrický Renault R5 Turbo 3E, který je aktualizovanou verzí soutěžního vozu z roku 1972.
Elektrický hatchback vycházející z modelu R5 se má začít vyrábět v roce 2024 a Francouzi chtějí udržet jeho cenovku v přepočtu někde mezi 500 a 650 tisíci korun.
Renault R5 Turbo 3E je ale jiná káva. Jde o excentrický hot hatch s obřím "křídlem" na zádi.
"Pohonný systém se dvěma elektromotory nabízí celkový výkon 380 koní, točivý moment 700 Nm a maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu. Ve skutečnosti je stvořený pro driftování. Je to klubko nervů, které zvládne stometrovou trasu způsobem start-stop za pouhé 3,5 sekundy," popisuje "raketku" Luca de Meo.
Uvedení malého monstra má připomenout 50. výročí původní R5, kterou Renault vyráběl ve dvou generacích v letech 1972 až 1996.
Francouzi v Paříži představují i nový elektrický model Kangoo, který má nabídnout nejlepší dojezd (285 km) ve své kategorii užitkových aut a mini dodávek. Renault chce přechod k elektromobilitě výrazně zrychlit a do roku 2025 představit 25 nových elektromobilů.
Do Paříže ale přivezl ještě jiný "svalnatý" unikát – koncepční jednomístný vůz Alpenglow s vodíkovým pohonem. Ten má ilustrovat budoucnost značky Alpine, tedy divize zaměřené na výkon.
I výrobce sportovních aut chce totiž být v budoucnu udržitelnější. "S čistým hybridním motorem poháněným vodíkem nám Alpenglow ukazuje budoucnost udržitelného motoristického sportu s větší vášní než kdy předtím. V delším výhledu by mohl být inspirací i pro sériová auta. Proč ne," podotýká Luca de Meo.
Renault se vývoji vodíkového pohonu a celého ekosystému věnuje v rámci značky HYVIA, kterou spoluvlastní.