Polovina populace u nás stále vnímá vztah mezi cyklisty a motoristy jako více či méně nepřátelský. Tento trend je patrný zejména u lidí ve věku 18 až 40 let. Naopak u seniorů je zřetelně vidět vstřícnější pohled.
Víc než 80 procent Čechů by uvítalo více vzájemné ohleduplnosti mezi cyklisty a motoristy a lepší cyklistickou infrastrukturu. Vyplynulo to z podzimní vlny výzkumu iniciativy Dám respekt desetinásobného účastníka Tour de France, cyklisty Romana Kreuzigera.
"Když si člověk pročítá diskuse na sociálních sítích, může získat pocit, že situace na silnicích je katastrofální. Ale realita je jiná, jsem přesvědčený, že se atmosféra postupně zlepšuje. Klíčem je, abychom se navzájem nevychovávali, začali u sebe a byli ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu. Je jedno, jestli sedím na kole, nebo za volantem. Jsme stále stejní lidé, jen v různých rolích," říká Roman Kreuziger.
Na preventivním projektu Dám respekt spolupracuje oddělení Besip ministerstva dopravy i policie. "Z pohledu policie na silnicích chybí vzájemná ohleduplnost a ukázněnost. Někdy si řidič motorového vozidla neuvědomuje, že ještě před chvílí seděl na kole a chová se agresivně. A obráceně cyklista před chvílí řídil auto a nějak nezaregistroval změnu," podotýká šéf dopravní policie Jiří Zlý.
"My se snažíme apelovat na všechny účastníky silničního provozu, aby byli k sobě vzájemně ohleduplní. Jen díky tomu se nám podaří snižovat jak dopravní nehody, tak jejich následky," dodává Zlý.
Z výzkumu, který realizovala společnost Kantar CZ, vyplývá, že velká část dospělé populace v Česku (81 %) řídí alespoň někdy motorové vozidlo. Na kole jezdí tři čtvrtiny Čechů. Celkově je podle průzkumů v Česku zastoupeno 64 % lidí, kteří jsou jak řidiči, tak cyklisty.
Během prvních devíti měsíců letošního roku 2022 bylo evidováno 3 661 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 29 lidí. Je to o čtyři úmrtí méně než za stejné období v předchozím roce.
Co podle průzkumu pomůže zlepšit vztah mezi řidiči a cyklisty?
"Nejnebezpečnější kolize cyklistů a motoristů se stávají v křižovatkách či při nárazu vozidla zezadu do cyklisty. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nepozornost. Dlouhodobá statistika ukazuje, že při střetu auta s cyklistou je v 58 % případů viníkem řidič vozidla a z 39 % cyklista," říká vedoucí Besip Tomáš Neřold.
"Vedle toho ale nesmíme zapomínat na takzvané samonehody cyklistů. Je jich 40 % ze všech nehod cyklistů. Naším cílem proto zůstává zvýšit informovanost obou skupin o bezpečném chování a pravidlech silničního provozu," doplňuje Neřold.
Vláda zvažuje změnu pravidel předjíždění cyklistů. Odstup 1,5 metru nebude vždy povinný - podívejte se na reportáž: