Chorvatský hypersport Rimac Nevera je novým držitelem rychlostního rekordu mezi sériově vyráběnými elektrickými vozy. Po uzavřeném okruhu svištěl rychlostí až 412 km/h, což je víc než třetina rychlosti zvuku.
Neveru žene 1914 koňských sil ze čtyř elektromotorů umístěných v kolech. Z nuly na sto zrychlí tenhle dvoumístný elektrický hypersport za 1,85 vteřiny. A novou maximální rychlost má 412 km/h. Ačkoliv zákazníkům ho výrobce raději dodává s omezovačem nastaveným na 352 km/h.
Rekordu mezi sériovými elektromobily dosáhl vůz na dvanáctikilometrovém okruhu německého testovacího areálu Papenburg. Tým Rimacu pro pokus hledal ovál s dostatečně dlouhými rovinkami a v německém Papenburgu ho našel – dva rovné úseky tam měří čtyři kilometry.
"Rekordní počin navazuje na nezávisle ověřenou jízdu na čtvrt míle za 8,582 sekundy, kterou vůz Nevera absolvoval v roce 2021, což z něj udělalo nejrychleji akcelerující sériový vůz na světě," chlubí se chorvatský výrobce v tiskové zprávě.
Za volant usedl hlavní testovací a vývojový jezdec Rimacu Miro Zrnčevič. A elektromotory na okruhu dokázal rozdráždit až na 412 km/h, což potvrdilo i přesné měřicí zařízení založené na GPS. "Jet rychlostí 412 km/h znamená cestovat třetinovou rychlostí zvuku," jásá Zrnčevič.
Nedůležitějším úkolem pro něj bylo získat perfektní nájezd na rovinku z klopené zatáčky, až pak mohl postupně zrychlovat z 250 km/h na víc než 400 km/h.
Poslechněte si, jak Nevera i při tak závratné rychlosti tichounce sviští:
"Nevera je auto, které dokáže ujet dlouhé vzdálenosti na jedno nabití, dokáže zdolávat úzké a klikaté závodní tratě a umí driftovat i překonávat rychlostní rekordy," říká Zrnčevič.
Chválí dokonale vyladěnou aerodynamiku i stabilitu a vyrovnanost vozu. "To potvrzuje, že naši odborníci na aerodynamiku i konstrukci vozu odvedli úžasnou práci. Dnes je Nevera dokonale vybroušené auto," dodává.
Společnost Rimac, kterou zakládal chorvatský vizionář Mate Rimac, poprvé představila svůj hypersport na ženevském autosalonu v roce 2018 ještě jako koncept C-Two. Teď už vůz hrdě nese název, který odkazuje na jeho domovinu – Nevera v jednom z chorvatských dialektů označuje nečekanou a velmi silnou letní bouři u pobřeží Jadranu.
Výroba Nevery, na které se finančně podílí i automobilka Porsche, probíhá v centrále Rimacu na předměstí chorvatského Záhřebu a první vozy jsou už u zákazníků po celém světě. Každý z nich za superrychlou letní bouři zaplatil minimálně 2 miliony dolarů, tedy zhruba 50 milionů korun.