Poruchovost aut i jejich věk stoupá. To je jedno ze zásadních sdělení nejnovějšího hodnocení ojetých aut TÜV Report. Žebříček spolehlivosti vychází z 9,5 milionu kontrol aut na německých STK od července 2021 do června 2022. A my vám přinášíme jeho největší hvězdy i propadáky.
Auta, která jezdí po evropských silnicích, stárnou. Potvrzuje to aktuální TÜV Report, který ukázal, že i v Německu jejich průměrné stáří poprvé v historii překonalo hranici deseti let. V současné době je průměrné stáří aut na německých silnicích 10,1 roku, před třemi lety to bylo 9,5 roku.
Stáří ojetin samozřejmě ovlivňuje i statistiky poruch. Podle poslední zprávy analyzující výsledky pravidelných technických kontrol, kterou sdružení TÜV představilo v Berlíně, vzrostla míra závažných poruch ze 17,9 % vykázaných v loňské zprávě na současných 20,2 %.
"Může to znít otřepaně, ale pandemie covidu-19 se odrazila také na trhu s motorovými vozidly. Například mezi lety 2020 a 2022, což je období, jež zpráva popisuje, vzrostly kvůli nedostatku nových vozidel prodeje ojetých a starších automobilů," vysvětluje Jürgen Wolz, manažer pro mobilitu a aktivity na regulovaném trhu v divizi mobility TÜV SÜD.
TÜV Report přináší výsledky pravidelných technických kontrol prováděných všemi organizacemi TÜV v Německu – v aktuální zprávě se jedná o více než 9,5 milionu pravidelných technických kontrol provedených od července 2021 do června 2022.
Nejčastějšími závadami, se kterými se odborníci setkávají, jsou poruchy světel, úniky oleje a problémy s nápravou. Například vadné světlomety má při první pravidelné technické kontrole 1,6 % vozidel. Dalších 0,5 %, což je 45 000 vozidel, začne mít již po třech letech problémy s únikem oleje.
Pokud jde o podvozek, svou stopu zde zanechávají dnes standardně vyžadované pokročilé konstrukce tlumičů. Míra závažných závad souvisejících s nápravami dosahuje 0,2 %. Při pravidelných technických kontrolách prováděných u vozidel starých sedm a jedenáct let se míra závažných závad souvisejících s odpružením náprav zvyšuje na 1,5 a 5,2 %.
TÜV Report 2023 uvádí i další údaje. Míra drobných poruch se rovněž mírně zvýšila (o 1,6 %), a to na 10,7 %. Naopak o 1,8 % se snížil podíl vozidel, která se z technické kontroly vracejí bez jediné závady.
To odráží skutečnost, že pokud jde o drobné opravy, motoristé jim nevěnují příliš pozornost, a zejména starší vozidla nejsou tak dobře opravovaná a udržovaná jako dříve. Odborníci ze společnosti TÜV SÜD to přičítají i tomu, že mnoho lidí má stále napjatější rozpočet, takže jsou nuceni snižovat náklady na servis a údržbu.
Stále však platí, že některá stará auta mohou mít méně poruch než ta nová. Celkovým vítězem TÜV Report 2023 je vůz Mercedes třídy B, který má po třech letech míru závažných poruch jen 2 %. A i po 11 letech provozu si drží poruchovost srovnatelnou třeba s tříletým Fordem Galaxy.
Naopak nejhorší výsledky opět měla Dacia Logan.
Podívejte se na nejspolehlivější a také na nejméně spolehlivá auta podle věku.
Průměrná poruchovost v této kategorii je 5,3 %.
Nejspolehlivější modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Mercedes-Benz třídy B | 2,0 % |
2.–3. | Mercedes-Benz GLC | 2,3 % |
2.–3. | VW Golf Plus | 2,3 % |
4. | Audi Q3 | 2,4 % |
5. | VW T-Roc | 2,5 % |
Nejméně spolehlivé modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Dacia Logan | 11,6 % |
2. | Dacia Dokker | 10,8 % |
3.–4. | Citroën C3 Aircross | 9,4 % |
3.–4. | VW Sharan | 9,4 % |
5. | BMW X5/X6 | 8,8 % |
Průměrná poruchovost v této kategorii je 9,0 %.
Nejspolehlivější modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Porsche 911 | 2,7 % |
2. | Mercedes-Benz SLC | 4,1 % |
3. | Audi Q2 | 4,5 % |
4.–5. | Mazda CX-3 | 4,6 % |
4.–5. | VW Golf Sportsvan | 4,6 % |
Nejméně spolehlivé modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Dacia Duster | 18,0 % |
2. | VW Sharan | 17,1 % |
3. | BMW 2 Active Tourer | 16,7 % |
4. | Seat Alhambra | 16,6 % |
5. | Dacia Dokker | 16,1 % |
Průměrná poruchovost v této kategorii je 13,6 %.
Nejspolehlivější modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Porsche 911 | 3,5 % |
2. | Suzuki Vitara | 7,2 % |
3. | VW Golf Sportswan | 7,3 % |
4. | Mercedes-Benz třídy B | 7,8 % |
5. | Porsche Cayenne | 7,9 % |
Nejméně spolehlivé modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1.–2. | Dacia Duster | 24,4 % |
1.–2. | Dacia Dokker | 24,4 % |
3. | BMW 5/6 | 23,8 % |
4. | Dacia Logan | 23,5 % |
5. | Fiat Punto | 22,5 % |
Průměrná poruchovost v této kategorii je 19,0 %.
Nejspolehlivější modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Porsche 911 | 4,6 % |
2. | Audi TT | 9,4 % |
3. | Mercedes-Benz SLK | 10,3 % |
4. | Mercedes-Benz třídy B | 11,0 % |
5. | Porsche Cayenne | 11,1 % |
Nejméně spolehlivé modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Dacia Logan | 32,9 % |
2. | Fiat Punto | 31,1 % |
3. | Dacia Duster | 28,4 % |
4. | Ford Mondeo | 28,0 % |
5. | Renault Twingo | 27,2 % |
Průměrná poruchovost v této kategorii je 24,4 %.
Nejspolehlivější modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Porsche 911 | 6,6 % |
2. | Audi TT | 11,6 % |
3. | Mercedes-Benz SLK | 12,2 % |
4. | Mini Countryman | 13,9 % |
5. | Mercedes-Benz třídy B | 14,2 % |
Nejméně spolehlivé modely:
Pořadí | Model | Míra závažných poruch |
1. | Renault Clio | 36,4 % |
2. | Renault Twingo | 35,9 % |
3. | Dacia Logan | 35,6 % |
4. | Dacia Sandero | 35,0 % |
5.–6. | Fiat Panda | 33,8 % |
5.–6. | Nissan Juke | 33,8 % |