Porota každoroční ankety Evropské auto roku vybrala ze seznamu 27 modelů finálovou sedmičku. O držiteli prestižního titulu pro rok 2023 se rozhodne 13. ledna. Velmi pravděpodobně to bude zase elektromobil.
Sedm finalistů, žádný kombík, žádný klasický hatchback, žádný sporťák, drtivá převaha crossoverů a jen jedno auto, které může nabídnout i výhradně spalovací motor. To je užší výběr ankety o Evropské auto roku, které se vybírá už od roku 1964.
O držiteli titulu pro rok 2023 se rozhodne mezi modely Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Volkswagen ID Buzz nebo dvojčata Subaru Solterra a Toyota bZ4X, které mají společnou nominaci.
Porota složená z více než 60 motoristických novinářů z celé Evropy vybírala mezi 27 modely, které byly uvedeny na trh během letošního roku. Poměrně překvapivě mez nimi chybí zástupce tuzemské Škodovky, byť ta letos vyjela s Enyaqem ve verzi Coupé. Vítěze porota vyhlásí v pátek 13. ledna na bruselském autosalonu.
Vloni mělo baterky pod podlahou šest ze sedmi finalistů a titul pro rok 2022 vyhrál elektromobil Kia EV6. Letos to nebude o moc jiné.
Peugeot 408
Jediným modelem, který se dá pořídit s benzínovým motorem bez podpory elektřiny, je ve finále Peugeot 408, francouzský kříženec SUV a kupé. V nabídce je kromě benzínu i jako elektromobil nebo plug-in hybrid. Diesel už ale v ceníku nenajdete.
Renault Austral
Další "Francouz" ve finále je Renault Austral, který na trhu bojuje o stejné zákazníky jako Škoda Karoq. Renault si s ním hodně pohrál, protože po neúspěchu modelu Kadjar potřeboval mezi crossovery konečně bodovat. Pod kapotou má Austral nový full hybridní pohon nebo dva benzínové mild hybridy 48V a 12V.
Nissan Ariya
Nissan přidal k oblíbenému elektromobilu Leaf i bateriový crossover Ariya. Konkurent Enyaqu sází na netradiční a luxusní vzhled a maximální komfort. V nabídce bude i jako čtyřkolka. S největší baterií by měl ujet na jedno nabití až 500 kilometrů.
Jeep Avenger
Jeep Avenger je elektrickou premiérou amerického Jeepu, vyrábí se ale v Polsku. Zatím svůj offroadový vzhled kombinuje jen s pohonem předních kol, měla by ale přibýt i čytřkolka. Dojezd má přes 400 km.
Kia Niro
Kia obhajuje vítězství a letos posílá do boje technologiemi nabitý a komfortní model Niro v nové generaci, který je v nabídce jako čistý elektromobil mild hybrid dobíjený za jízdy nebo plug-in hybrid do zásuvky.
Toyota bZ4X a Subaru Solterra
Se společnou nominací se snaží uspět automobilky Toyota a Subaru. Toyota bZ4X je u japonského průkopníka hybridů vůbec prvním elektromobilem. A jak už to u Toyoty bývá, nabízí vedle originálního vzezření i špičkovou techniku.
Subaru k tomu u Solterry přidalo trošku drsnější tvary, vyšší podvozek a výhradně pohon všech kol. Jinak jsou ale obě auta totožná.
Volkswagen ID.Buzz
Z přehlídky kříženců vyčnívá minivan Volkswagen ID.Buzz, který je mnohými pasován na hlavního favorita. Němci se pokusili zkombinovat modernu a elektromotor s velkým prostorem a retro stylem legendárního VW T1. Jak se jim to povedlo? Posuďte sami.
Před rokem v anketě Evropské auto roku zvítězil futuristický model Kia EV6, Škoda Enyaq skončila pátá. Kromě nich se do finále probojovaly i Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E, Renault Mégane E-Tech, Peugeot 308 a Seat Cupra Born.