Už za necelé dva týdny by měla Poslanecká sněmovna rozhodovat o tom, jestli budou helmy povinné pro všechny cyklisty bez rozdílu věku. Podle statistik loni zemřelo na silnicích 42 cyklistů a další téměř čtyři tisíce se zranily. V současnosti platí povinnost nosit helmu jen pro mladší 18 let. Rozhodovat mají poslanci také o tom, kudy mohou cyklisté jezdit nebo jaký rozestup si od nich mají držet auta.
I když mnozí dospělí přilbám na kolech zrovna nefandí, podle policie by jejich povinné nošení mohlo zachránit nejeden život. "V loňském roce 70 procent usmrcených cyklistů nemělo na hlavě přilbu," cituje ze statistik ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Povinné nošení přileb pro všechny cyklisty, ale také pro ty, kteří jedou na elektrokoloběžce, chce zavést poslankyně a místopředsedkyně sněmovního podvýboru pro dopravu za ANO Zuzana Ožanová. "Poutáte se ve vozidle? Pokud ano, děláte to pro svoji bezpečnost. Proč je problém si vzít přilbu? Proč by v zákoně neměl být bezpečnostní prvek jako přilba?" ptá se.
Poslanci mají o návrhu hlasovat 14. června. Jako užitečný ho shledávají nejen policisté, ale i záchranáři. "Kolikrát už jsem během své 30leté kariéry slyšel, že pacient jel jen 50 metrů. Když je to ruka, to se spraví. Ale když je postižená hlava, mozek, znamená to mnohdy zásadní omezení kvality života. Často je pak takový člověk zcela odkázán na pomoc třetí osoby," říká mluvčí královéhradecké záchranky Ivo Novák.
Související obsah
Naopak provozovatelé sdílených kol ve městech jsou zásadně proti. "I data z Austrálie ukazují, že když je to povinné, tak jeden tu helmu má, ale další čtyři ji přestanou nosit, nebo přestanou jezdit. To, že jezdíme po městě na kole, má podle statistik asi 20x vyšší zdravotní přínos, než je to zdravotní riziko," tvrdí třeba šéf marketingu společnosti Rekola Jan Střecha.
Podobný názor má i předseda podvýboru pro dopravu za STAN Ondřej Lochman. "Pokud dáme povinnou přilbu všem bez rozdílu, tak tu sdílenou mobilitu, ta sdílená kola, přestane třeba půlka lidí používat, a to přeci nechceme," prohlásil.
Podle prodejců cyklistických helem by přilba měla být nedílnou součástí výbavy každého cyklisty. Navíc byste ji měli kvůli únavě materiálu jednou za pět let vyměnit. Pokud se pak na ní objeví sebemenší prasklina, patří do koše okamžitě.
To však není jediný návrh, který poslankyně Ožanová předložila. Navrhuje také to, aby cyklisté, pokud mají tu možnost, museli používat cyklostezky místo běžných silnic. A upravit chce i povinný 1,5 metrový rozestup mezi cyklistou a autem.
I tyto návrhy ale vzbuzují rozporuplné reakce. Například podle poslance Lochmana nemá Česko na zavedení povinné jízdy po cyklostezce dostatečnou infrastrukturu. Problém vidí i ve vymahatelnosti. "To pak policisté nebudou dělat nic jiného, než říkat cyklistovi, že jel kousek po silnici," myslí si.
Naopak dopravní expert Roman Budský povinnost jezdit po cyklostezkách vítá. "Oni se třeba vymlouvají, že se tam motají ti pomalejší, tak se radši vmáčknou mezi auta na silnici," tvrdí. Proti je ale ve věci změny vzájemných odstupů.
Související obsah
"Výrazně se zvýšila ohleduplnost řidičů při předjíždění cyklistů. Pokud bychom to zrušili, tak bychom dali najevo, že dodržování bezpečného odstupu od cyklistů není až tak důležité téma," vysvětlil svůj postoj.
Naopak prezident Českého svazu cyklistiky Pavel Marek zákon o odstupu mezi cyklisty a auty za zásadní pro bezpečnost nepovažuje. "Žádný zákon nikoho nezachrání ani nespasí. Je to na vzájemném respektu. Je to o tom, abychom se respektovali a nepřekáželi si vzájemně," hlásá.