Kdo nás bude vozit?

Autobusy v Česku nemá kdo řídit. Firmy lákají šoféry i z ciziny

Téma:

V České republice podle odhadů chybí až deset tisíc řidičů autobusů. Dopravní podniky se je snaží nalákat na různé benefity, vyšší plat i další výhody. Některé už hledají nové zaměstnance i v zahraničí. Nejčastěji mezi Rusy, Ukrajinci nebo Srby.

Plat 35 tisíc hrubého, levnější jízdné pro celou rodinu anebo příspěvek na stravování až ve výši sta korun na den - to vše nabízejí dopravní podniky uchazečům o práci. Ti se ani tak moc nehrnou. Pokud nově příchozí nemají řidičský průkaz na autobus, řada dopravců jim výuku zaplatí. Ti, kteří ho mají mohou dostat příspěvek až ve výši dvaceti tisíc korun.

 

"Těch zájemců není mnoho, proto jsme se rozhodli obrátit i do zahraničí a jezdí u nás několik desítek řidičů ze Srbska a z Ukrajiny," uvedl mluvčí dopravní společnosti Roman Herden.

 

Problémem není pouze nedostatek zájemců o tuto profesi, ale i věk šoférů. České autobusy řídí tisíce lidí ve věku kolem šedesáti let. Hranici pětašedesáti v následujících měsících pokoří až dva a půl tisíce z nich.

 

Každý řidič musí jednou ročně podstoupit zdravotní prohlídku. Ta by ale podle některých expertů měla u starších lidí být daleko komplexnější než doteď. Nad zdravotní způsobilostí řidiče bdí praktik, odborníci ale tvrdí, že je to špatně."V případě, že tomu řidiči je třeba přes šedesát let, tak určitě by třeba oční vyšetření měl provádět už specialista, to znamená oční lékař," řekl dopravní expert Robert Kotál.

 

 

Zájemci o tuto profesi se příliš nehrnou, protože mají na svých bedrech obrovskou odpovědnost, vstávají i před třetí hodinou ráno nebo mají směny pozdě do noci. K tomu všemu mají průměrný plat. Kromě odpovědnosti se řidiči bojí také ztráty vlády nad svým volnem. Znervózňuje je enormní hustota provozu, kdy často musí stát v kolonách s podrážděnými cestujícími.

vbo, Klára Pospíšilová, Ivan Berka TN.cz