Český rekord

Bude cestování vlakem rychlejší? Při testu souprava pokořila 200 km/hodinu

Věra Müllerová
Věra Müllerová
Aktualizováno 13.1. 2020 20:38
Téma:

Na některých úsecích českých tratí by se mělo během pár let jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí. Správa železnic teď prověřuje stav mostů a jejich odolnost při vyšší rychlosti.

Zároveň testuje evropský vlakový zabezpečovací systém, který je při rychlosti nad 160 kilometrů za hodinu nutný. Jízda dvousetkilometrovou rychlostí se dnes testovala na trati Břeclav - Vranovice.

 

Zatímco Maglev v Šanghaji zvládne rychlost přes 430 km/h, vlaky v Česku jezdí maximálně stošedesátkou. Ale blýská se na lepší časy. Speciálně vypravený vlak vyrazil v pondělí z nádraží v Břeclavi, rychlosti 200 km v hodině dosáhl v úseku Podivín – Vranovice.

 

Lokomotivu řídí zkušený strojvedoucí. A dvoustovkou nepojede poprvé. "Touhle rychlostí jsem jel už minulý měsíc, testovali jste to s kolegou," prozradil strojvedoucí Milan Mužík.

 

 

V třináctikilometrovém úseku, kterým vlak dvoustovkou projížděl, hlídala kvůli bezpečnosti přejezdy policie. "Vzhledem k tomu, že přejíždíme úsek, kde je jeden přejezd a jeden přechod, tak samozřejmě máme oba zabezpečené, tak aby někdo na přejezd nevstoupil nebo nevjel. Protože nad 160 km už musí být vše samozřejmě mimoúrovňově křížené," potvrdila Kateřina Šubová, ředitelka odboru komunikace Správy železnic.

 

Správa železnic plánuje stejné testy i na dalších třech úsecích. "Je to záležitost Libovického tunelu, kde v současné době jezdíme 160 a v dubnu budeme dělat zkoušky na 200 km/h. Přijedou na to specializované měřící stroje z Rakouska," potvrdil Jiří Svoboda, ředitel Správy železnic.

 

 

Cesta ke dvoustovce ale nebude jednoduchá. "Od výkopu to bude trvat minimálně dva roky. Musíme si uvědomit, že legislativa platná v České republice je zatím na 160 km/h, novou rychlost bude schvalovat Drážní úřad. Viděl bych to na dva roky," potvrdil Jiří Svoboda.

 

První testy s dvoustovkou se u nás dělaly už před šestnácti lety. Rychlostní rekord pak na české železnici padl na stejné trati v roce 2004. Pendolino dosáhlo rychlosti 237 kilometrů za hodinu.

Související témata:
TN.cz