Pravidla provozu

Češi vzali nákupní centra útokem. Ostraha dostala školení, jak na ně

Nakupování v obchodních centrech
Zdroj: aspen.pr
Vondřichová
Kristýna Vondřichová
Publikováno 20. 5. 2020
Téma:

Téměř dva měsíce museli provozovatelé obchodních center čekat, až budou moci znovu otevřít. A nejen oni. Obchoďáky znovu naplnili lidé a aby jejich bezpečí zůstalo zachováno i po této vlně rozvolnění opatření, musí se zákazníci i pracovníci obchodních center řídit striktně danými pokyny.

Ačkoli se život v Česku pomalu vrací do normálu, podmínky provozu nákupních domů mají k "předkoronavirové" pohodě daleko. Od zákazníků se očekává ukázněnost a od pracovníků informovanost a dodržování pravidel. Hygienická opatření, která je nadále třeba dodržet, vláda stanovila jasně.

 

Kromě všeobecně pečlivější hygieny a úklidu, připravila obchodní centra pro své návštěvníky také stojany s dezinfekcí a jednorázovými rukavicemi. Minimálně dvoumetrové povinné rozestupy pomáhají dodržovat značky na podlaze. Obzvláštní důraz je prý kladen na pravidelný úklid a dezinfekci. Pozornost je věnována všemu, od podlah, zábradlí, výtahů až po terminály.

 

 

"Viditelné označení dvoumetrových rozestupů se nejčastěji řeší formou infografiky na podlaze, především pak v místech, kde dochází k většímu shlukování lidí, jako jsou například vstupy do obchodů, pokladny nebo informace apod. Obchodní centra na tyto rozestupy zákazníky často upozorňují také spoty v rádiu, na sociálních sítích a v dalších komunikačních kanálech," říká Radek Škrabal, provozní ředitel společnosti SSI Group. Ta se zaměřuje na bezpečnost, údržbu a úklid ve více než 50 nákupních centrech v Česku.

 

Pokud se rozhodnete vydat do obchodního domu, stále pro vás platí povinnost nosit roušku. Na to upozorňují jednotlivé obchoďáky své zákazníky přímo u vstupu. Plakáty a infografiky jsou pak rozmístěné v celém prostoru nákupního centra. Přetrvávajícím nepohodlím při takovém nákupním výletu je skutečnost, že odpočinkové zóny a dětské koutky zůstávají zavřené.

 

 

Ohledně nezbytných opatření jsou kromě zákazníků pečlivě informování i samotní pracovníci obchodních domů. Řada z nich kvůli tomu podstoupila i důkladné školené. To se týkalo pracovníků ostrahy i uklízeček. "S novými nařízeními vlády jsme proškolili všechny naše pracovníky ostrahy, údržby i úklidu, kteří dohlíží, aby zákazníci stanové pokyny v provozu center dodržovali," tvrdí Škrabal.

 

"Zákazníci jsou ale poměrně ukáznění, zaznamenali jsme zatím jen drobná porušení se špatně nasazenou rouškou a zpočátku také s rozestupy, než si zvykli na vyznačení na podlaze. Žádné konflikty ale nenastaly, lidé chápou, že jsou všechna tato opatření v zájmu jejich zdraví," dodává šéf SSI Group.

 

Od 25. května se mohou obchodní centra těšit na další vlnu uvolnění. Ta vrátí do provozu například fast foody. Pro zákazníky začne platit výjimka v nošení roušek – při návštěvě takového podniku ji budou moci odložit. Obchoďáky se aktuálně chystají na otevření venkovních teras, navyšují kapacity a upravují rozestupy mezi stoly ve vnitřních prostorách. Do stravovacích zón také přibydou umývárny, kde si lidé budou moci umýt a vydezinfikovat ruce.


Od 25. května znovu otevřou kromě vnitřních prostor restaurací také hotely a penziony. Více v reportáži TV NOVA:

TN.cz