Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

mezinárodní průzkum

Čeští žáci se zlepšili v matematice i ve čtení! Jak si vedli oproti světu?

Test ve škole - ilustrační
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto
Regina Zajícová
Regina Zajícová
Publikováno 3. 12. 2019

Oproti roku 2015 se čeští žáci zlepšili v matematice, přírodovědě a ve čtení, vyplývá to z analýzy Programu mezinárodního hodnocení žáků (PISA). Součástí průzkumu byl také život ve škole. Některé děti na učení kašlaly nebo byly šikanovány. K dalším se zase nevhodně chovali jejich spolužáci, kteří vyrušovali během hodiny. Většina žáků je však se svým životem spokojena a je šťastná.

Česká školní inspekce v úterý zveřejnila výsledek šetření Programu mezinárodního hodnocení žáků, který se koná vždy po třech letech. V rámci projektu se zkoumá, do jaké míry získali patnáctiletí studenti dovednosti důležité pro zapojení do společnosti. A výsledek je uspokojivý. Čeští žáci se výrazně zlepšili hned v několika oblastech.

 

Dobrá je čtenářská gramotnost, která se neliší od průměru států OECD. Úspěchu dosáhlo až 79 % žáků. Dokáží posoudit středně dlouhý text a rozpoznat jeho myšlenku a také najít informace podle daných pokynů. V přírodovědné a matematické gramotnosti je výsledek dokonce ještě lepší. V matematice excelovalo 80 % žáků, přírodovědu pak zvládá 81 %.

 

Podle programu bylo 30 % studentů několikrát do měsíce vystaveno nevhodnému chování spolužáků. Učitelé také musí čekat, než se někteří uklidní, aby mohli začít s výukou. Za školu pak chodí 10 % dětí a 54 % přišlo do školy pozdě. V rámci mezinárodního srovnání za školu chodí především žáci, kteří jsou šikanovaní. Proto 89 % dětí považuje za normální pomáhat bezbranným spolužákům.

 

 

Čeští žáci jsou také spokojeni se svým životem. Až 86 % z nich se cítí šťastní, smutek pociťuje jen 7 %. Hodně také spolupracují a pociťují sounáležitost. Řešení složitých situací našlo až 82 %, 59 % studentů se bojí selhání. Především toho, co si o nich budou ostatní myslet. Strach z neúspěchu mají v Česku hlavně dívky.

 

Průzkumu se v loňském roce zúčastnilo 600 tisíc žáků. "Což statisticky reprezentuje asi 32 milionů patnáctiletých žáků ve školách v 79 zúčastněných zemích a ekonomických regionech," píše se ve zprávě. V České republice se zapojilo přes sedm tisíc žáků z 333 škol.

 

Děti obdržely počítačové testy s různými úlohami. Dále také odpovídaly na dotazníkové otázky, které byly součástí testu. V nich se PISA například ptala na postoje žáků ke škole nebo k domovu. Otázky vyplňovali také ředitelé škol či učitelé. Na kompletní výsledek průzkumu se podívejte zde.

 

TN.cz