návod

Myslíte, že máte doma jen obyčejné známky? Takhle rozeznáte poklad!

Téma:

Ať už jste začínajícím sběratelem nebo jste jen našli sbírku známek v deskách na půdě, před tím, než se vydáte se svými úlovky na trh, je dobré znát jejich orientační cenu. Aby člověku neprošel rukama vzácný poklad, aniž by o tom věděl.

Určit cenu známek není vždy jednoduché, protože je filatelie velmi složitý obor. Velmi záleží na stavu. I sebemenší poškození může cenu výrazně srazit. Známky se obvykle podle stavu rozdělují do několika kategorií.

 

Do první kategorie, která se označuje dvěma hvězdičkami (**), spadají známky, které neprošly poštovním oběhem a jsou ve 100% stavu. To znamená, že mají nepoškozený lep, zoubkování a obraz známky.

 

Můžete také narazit na známky, které nešly do oběhu, jsou také ve 100% stavu, na lepu je ale vzhledem ke staršímu způsobu sbírání nálepka nebo stopa po ní. Od tohoto způsobu sbírání se začalo upouštět. Podle portálu Philashop jsou tyto známky po roce 1945 téměř bezcenné, protože se dochovalo hodně známek kategorie **.

 

Do další kategorie pak patří známky, které prošly oběhem a mají razítko. Tato kategorie se značí kroužkem s tečkou uprostřed. Většinou platí, že známky kategorie ** mají větší cenu, nemusí tomu tak ale být vždy. Pokud byly známky v oběhu jen krátkou dobu, takže se jich moc použitých nezachovalo, mají podstatně větší hodnotu.

 

 

Pak už jen zbývá najít správný katalog a podle něj určit orientační cenu známky. I když je ocenění vlastními silami pracnější, nestane se pak, že narazíte na podvodníka, který by vaše poklady koupil za pár korun a vydělal na nich sám. Nevýhoda vlastního oceňování je poměrně vysoká cena katalogů. Některé můžete najít v knihovnách. On-line katalog nabízí například portál Filaso, vyhledávat jde také na svet-filatelie.

 

Mezi prestižní zahraniční katalogy patří například "Scott Postage Stamp Catalog" nebo třeba "Yvert et Tellier", vždy záleží na konkrétní zemi.

 

Tím samozřejmě určování ceny nekončí, příslušná kategorie pouze ukazuje orientační cenu konkrétní známky. Hlavními faktory, které určují výslednou hodnotu, jsou především kvalita, kategorie nebo třeba doba v oběhu.

 

 

Dalším faktorem ovlivňujícím cenu jsou různé varianty známek. Můžou se vyskytovat druhy, které mají jen malé odlišnosti v obrazech nebo můžou mít další zvláštnost - třeba posuny v tisku, vynechané barvy, skvrny v obrazech a další výrobní vady.

 

Takto lze ale určit jen orientační cenu, skutečnou tržní hodnotu známky nejde nikdy přesně spočítat, vždy záleží na aktuálním pohybu cen nebo poptávce. Může se tak stát, že za dražší kousek vám obchodník nabídne nižší cenu. Anebo to také může být přesně naopak.

 

Známky sbíral i legendární zpěvák skupiny Queen Freddie Mercury. Více v reportáži:

 

 

Související témata:
klma TN.cz