Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

návod

Myslíte, že máte doma obyčejné známky? Takhle poznáte poklad

Sbírka známek
Zdroj: Profimedia

Ať už jste začínajícím sběratelem nebo jste jen našli sbírku známek na půdě, před tím, než se vydáte se svými úlovky na trh, je dobré znát jejich orientační cenu. Aby člověku neprošel rukama poklad, aniž by to věděl.

Určit cenu známek není vždy jednoduché, protože je filatelie velmi složitý obor. Velmi záleží na jejich stavu. I sebemenší poškození může cenu výrazně ovlivňovat. Známky se obvykle podle stavu rozdělují do několika kategorií.

 

Do první kategorie, která se označuje dvěma hvězdičkami (**), spadají známky, které neprošly poštovním oběhem a jsou ve 100% stavu. To znamená, že mají nepoškozený lep, zoubkování a obraz známky.

 

Můžete také narazit na známky, které nešly do oběhu, jsou také ve 100% stavu, na lepu je ale vzhledem ke staršímu způsobu sbírání nálepka nebo stopa po ní. Od tohoto způsobu sbírání se začalo upouštět. Podle portálu Philashop jsou tyto známky po roce 1945 téměř bezcenné, protože se dochovalo hodně známek kategorie **.

 

Do další kategorie pak patří známky, které prošly oběhem a mají razítko. Tato kategorie se značí kroužkem s tečkou uprostřed. Většinou platí, že známky kategorie ** mají větší cenu, nemusí tomu tak ale být vždy. Pokud byly známky v oběhu jen krátkou dobu, takže se jich moc použitých nezachovalo, mají podstatně větší cenu.

 

Veletrh mincí a známek v Praze.

 

Pak už jen zbývá najít správný katalog a podle něj určit orientační cenu známky. I když je ocenění vlastními silami pracnější, nestane se pak, že narazíte na podvodníka, který by vaše poklady koupil za pár korun. Nevýhoda vlastního oceňování je poměrně vysoká cena katalogů. Některé můžete najít v knihovnách. On-line katalog nabízí například portál Filaso, vyhledávat jde také na svet-filatelie.

 

Mezi prestižní zahraniční katalogy patří například "Scott Postage Stamp Catalog" nebo třeba "Yvert et Tellier", vždy záleží na konkrétní zemi.

 

Tím samozřejmě oceňování ceny nekončí, příslušná kategorie nám pouze určí orientační cenu. Hlavními faktory, které určují cenu, jsou především kvalita, kategorie nebo třeba doba v oběhu.

 

 

Dalším faktorem ovlivňujícím cenu jsou různé varianty známek, můžou se vyskytovat známky, které mají jen malé odlišnosti v obrazech nebo můžou mít další zvláštnost, jako jsou posuny v tisku, vynechané barvy, skvrny v obrazech a další výrobní vady.

 

Takto lze ale určit jen orientační cenu, skutečnou tržní hodnotu známky nejde nikdy přesně určit, vždy záleží na aktuálním pohybu cen, může se tak stát, že za dražší známku vám obchodník nabídne menší cenu, nebo to také může být přesně naopak.
 

klma TN.cz