Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Dopravní novinka

Dálnice D1 má po problému. Za pár let ji postavíme z plastu!

plastová silnice
Zdroj: oficiální zdroj

Plastová silnice – možná to zní jako bláznivý nápad, ale ty, jak víme, často bývají geniální. A vypadá to, že jednoho takového jsme právě svědky.

Konec vyjetým kolejím a výmolům. Do tří let bychom mohli jezdit po silnicích z plastu. Tenhle koncept právě testuje holandský výrobce této revoluční novinky. Ve městě Rotterdam teď bude ve zdejší „street laboratoři“ ověřovat chování recyklovaného plastu v různých povětrnostních podmínkách.

Materiál, který má vytlačit léta používaný asfalt, má totiž oproti současnému stavu řadu výhod. Může dobře sloužit ve větším teplotním rozsahu (od -40° do +75°C), má mít asi trojnásobnou životnost a jednotlivé díly silnice se mohou připravit kdekoliv v továrně a na místě určení jen položit a zasunout do sebe skoro jak kostičky z Lega. Jakékoliv uzavírky z důvodů oprav jsou tak eliminovány opravdu na minimum. Výhodou je nesporně i dutý profil plastových dílců, který tak umožňuje pohodlné vedení potrubí a nejrůznějších kabelů.

Každá strana má však dvě mince, a tak i plastová silnice má své mínusy. A jak už to tak bývá, tím vůbec největším jsou peníze. Silnice z plastu je na stejném úseku finančně nákladnější než stávající asfaltové provedení. Jestliže se ovšem vyplní třikrát delší životnost a možnost opětovného použití materiálu, tak jde v dlouhodobějším horizontu o levnější variantu. A velkou neznámou je zatím i bezpečnost jízdy na plastových silnicích, zejména chování vozů za mokra.

Rolf Mars, ředitelské holandské stavební společnosti VolkerWessels, říká: „Jdeme ale správným a také potřebným směrem. Silnice z plastu bude mít řadu výhod a dokonce bude i citlivější k životnímu prostředí.“ Stavba Plastic Road nepotřebuje tak propracované základové vrstvy a prvky jako současné silnice. A díky své konstrukci je schopna lépe odvádět vodu z vozovky.

Je tedy otázkou nakolik se opravovat s naší nejdůležitější dopravní tepnou a jestli se v případě D1 dá ještě hovořit o její modernizaci. To ukáže až čas a testy plastové silnice. Na další technické vychytávky se podívejte do sekce Upgrade.
 

pel