Fronty na pohotovosti

Dítě trpělo v křečích, na lékaře muselo čekat dlouhé hodiny

Čekárna
Zdroj: Getty Images
Ilustrační foto
Michaela Trochová
Michaela Trochová
Publikováno 17. 2. 2020
Téma:

Hodiny čekání, to je bohužel krutá realita, se kterou se setkávají trpící pacienti napříč Českem. Přesvědčila se o tom i maminka nemocné holčičky v děčínské nemocnici.

Vysoká horečka a bolesti břicha, kterými trpěla dcerka, vyděsily maminku Naděždu v Děčíně. Zamířila proto k obvodní lékařce, ta ji pro jistotu poslala na pohotovost, kde ji po odebrání krve odeslali raději ještě na specializované chirurgické oddělení. Jenže tam si v čekárně musela počkat dlouhé hodiny, než se dostala na řadu. Do ordinace podle vystrašené maminky mířily i méně závažné případy, včetně muže, který se na první pohled jevil jako opilý.

 

Domněle opilecké motání mohlo být ve skutečnosti jevem vyvolaným závažnou zdravotní příčinou, provází například dehydrataci, cukrovku, ale i krvácení do mozku, které je samozřejmě pro zdravotníky neodkladné. I proto o pořadí pacientů, přicházejících na urgentní příjem, rozhodují oni, nikoli pořadí, v němž pacienti dorazili.

 

 

Nepomůže dokonce ani fakt, že jde o dítě. Pro ně je vyhrazená Ambulantní pohotovostní péče pro děti a dorost, i tam ale doba čekání narůstá. "Celkově počty ošetřených na dětské pohotovosti meziročně mírně narůstají, ale rozhodně nedochází ke kritické přetíženosti této služby. Jiná situace může nastat v období infekčních epidemií," vysvětlil MUDr. Michal Hanauer,  ředitel zdravotní péče Krajské zdravotní – Nemocnice Děčín.

 

Pokud se ale z dětské pohotovosti již malý marod dostane na specializovanou chirurgickou pohotovost, bohužel si počká stejně jako dospělí pacienti. "Pořadí vyšetření a ošetření pacientů určuje lékař, a to podle závažnosti obtíží. Proto se může stát, že někdo může přijít na řadu dřív než ten, kdo na pohotovostní ambulanci čeká déle," potvrzuje zásadní pravidlo zástupce děčínské nemocnice.

 

 

To se stalo i v případě paní Naděždy a její dcerky. Tu lékaři z dětské pohotovosti poslali na chirurgii pro možné poranění. "Charakter poranění nevyžadoval okamžitou nutnost ošetření, a proto sestra prosila o strpení. V ambulanci byl totiž v té chvíli ošetřován jiný pacient s vážným onemocněním," dodal k incidentu MUDr. Hanauer.

 

Nervózní rodiče ovšem zpanikařili a v obavě o zdraví své dcery se rozhodli jednat jinak. "Otec opustil chirurgickou ambulanci a z areálu nemocnice volal rychlou zdravotnickou pomoc a dožadoval se odvozu do ústecké Masarykovy nemocnice. Následně se rodiče s pacientem vrátili opět na dětskou pohotovost, kde jej lékařka ošetřila," popsal další průběh situace zástupce nemocnice. Celková doba pobytu v areálu nemocnice pak již od vstupu na dětskou pohotovost po definitivní ošetření nepřekročila podle jeho slov 40 minut.

 

Případ, který si prožila Naděžda se svou dcerou, bohužel není ojedinělý. I v komentářích pod jejím příspěvkem se ozývali další nespokojení lidé, kteří v Nemocnici Děčín zažili něco podobného. Chvála nepadala ani na nedalekou Masarykovu nemocnici v Ústí nad Labem, obě přitom spadají pod stejného zřizovatele, Krajskou zdravotní. Ta má ve správě ještě nemocnici v Teplicích, Mostě a Chomutově.

 

Některé nemocnice se pod tlakem stížnosti rozhodly právě na urgentním příjmu vyvěsit informační panely, kde pacienty upozorňují, jak dlouho mohou v čekárně čekat s ohledem na míru závažnosti jejich zdravotního problému.

 

 

Pokud maminka s holčičkou čekala podle jejich slov čtyři hodiny, zařadili je zřejmě lékaři do skupiny neakutních stavů. I když dítě bolest a nepohodlí snášelo špatně, což je stresující i pro rodiče, lékaři prostě musejí upřednostnit pacienty přímo ohrožené na životě. Svou situaci zřejmě rodina zhoršila i vlastní netrpělivostí, kdy čekárnu pohotovosti předčasně opustila. 

 

I s naléhavým nebo akutním stavem si však pacienti děčínské nemocnice počkají, podle informační cedule minimálně hodinu. "V případě nahromadění závažných stavů může dojít dokonce k prodloužení čekací doby," vysvětluje nemocnice prostřednictvím svého Indexu závažnosti poruchy zdraví.

 

 

Na dlouhé čekání i podobně znějící ceduli si nedávno stěžovali také pacienti pražské Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, kde kvůli přetlaku pacientů s akutním stavem můžete čekat i čtyři hodiny. V reakci na náš článek se nám pak ozvali lidé z dalších měst, bohužel tedy nejde o výjimečný případ. Cedule upozorňující na několikahodinové čekání posílali zoufalí pacienti ze Zlína, Brna či Olomouce. Obrázek českého zdravotnictví právě dlouhé čekací lhůty v očích vážně nemocných nepříjemně shazují.

 

O dlouhodobě neúnosné situaci ví i ministerstvo zdravotnictví, které chce s problémem bojovat vybudováním početnější sítě urgentních příjmů. "Cílem nového modelu urgentní péče je zajistit minimálně jeden urgentní příjem prvního typu na kraj a jeden urgentní příjem druhého typu na okres. U každého urgentního příjmu vznikne lékařská pohotovostní služba," uvedla Gabriela Štěpanyová, mluvčí ministerstva zdravotnictví.

 

Jedním z klíčů, jak situaci na přeplněných pohotovostech řešit, je také posílení role praktických lékařů, i na tom ministerstvo zdravotnictví již pracuje.

TN.cz