Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 7. 10. 2017
zoufalá situace

Dítě trpí a krvácí, v nemocnici ho nepřijali! Běžná praxe, tvrdí mluvčí

Chlapeček s rakovinou - ilustrační
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

Až na stůl ombudsmanky nemocnice Motol se dostal případ čtyřletého chlapečka, kterého měli odmítnout přijmout na tamní gastroenterologii. Dítě má přitom víc jak rok bolesti, někdy i s akutním krvácením a rodiče se bojí možného onkologického onemocnění. Podle mluvčí nemocnice je na vině nedostatek volných kapacit, lékařů i sester. Tento problém je ale celorepublikový.

Redakci TN.cz tento týden kontaktoval muž, který upozornil na velmi závažný problém většiny fakultních nemocnic. "Obracím se na vás s překvapivým zjištěním, že v nemocnici Motol Praha, dětské oddělení gastroenterologické, nepřijímají nové pacienty z Prahy s odůvodněním, že jsou tam léčeni pacienti z celé republiky," tvrdil muž, který si nepřeje být jmenován.

 

Nemocnice podle něj nepřijala čtyřletého chlapce, který už trpí bolestmi víc než rok. "Má bolesti břicha, občas akutní, někdy i s akutním krvácením, průjmy opakovaně," sdělil s tím, že dítě kvůli zdravotním potížím ani nemůže pořádně chodit do školky.

 

Lékaři si s chlapečkem nevěděli rady, rodině proto doporučili nemocnici Motol - už kvůli tomu, že jeden z příbuzných měl dříve zemřít na onkologické onemocnění. Ačkoli maminka získala doporučení od lékařky k převzetí dítěte do léčby, reakce sestřičky ji velmi zaskočila. "Odmítli dítě objednat s odůvodněním, že mají pacienty z celé republiky a další z Prahy nepřijímají," stěžoval si muž.

 

 

Pacienti na přijetí musí čekat i měsíce

 

Podle mluvčí nemocnice Pavlíny Dankové je neomluvitelné, aby některá ze sestřiček odmítla pacienta a spíš se jedná o nedorozumění. Připustila ale, že k incidentu mohlo dojít. Nemocnici totiž zoufale chybí lékaři, sestry a nápor pacientů je obrovský. "Není pravda, že bychom nepřijímali pacienty, ale není je kam dát... kapacity jsou víc než přeplněné a i čekací doby na vyšetření jsou velmi dlouhé" přiznala.

 

Největším problémem je podle ní to, že lidé chodí ke specialistům často dřív, než je vyšetří praktický lékař. Čekárny se pak rychle plní pacienty a lidé, kteří vyšetření opravdu potřebují, na něj musejí čekat klidně i několik měsíců. "Třeba na dermatologii je myslím rok, rok a půl čekací doba," řekla Danková.

 

 

Co můžete udělat vy

 

Urgentní případy jsou sice přijímány přednostně, některé (jako je třeba případ čtyřletého chlapečka) se ale posuzují velmi těžko. Není proveditelné, aby ke všem pacientům s podezřením na vážné onemocnění přistupovala nemocnice jako k akutním případům. "I onkologie je plná... Kdo udělá Sophiinu volbu a řekne, že tenhle chlapeček je víc důležitý než tenhle chlapeček," upozornila mluvčí na vážný problém.

 

Přesto Danková považuje odmítnutí pacienta za neomluvitelné. "O tom případu víme. Je tady stížnost a pokud to někdo řekl, tak to byla samozřejmě chyba. Teď je to ve fázi šetření," řekla mluvčí. Rodičům by mělo podle ní být vždy dobře vysvětleno, že čekací doby jsou dlouhé. "Měli by se obrátit na svoji zdravotní pojišťovnu a ta, protože zná čekací lhůty v nemocnicích a aktuální stav, by jim měla specialistu najít," doporučila.

 

Problémy s kapacitami mají podle Dankové téměř všechny nemocnice. Specializovaní lékaři odcházejí do ciziny za lepšími platy a zdravotní sestry mají problémy zvládat nápor a agresi rodičů, kteří musejí v čekárnách čekat i hodiny na vyšetření. Řada nemocnic tak musí zavírat některá oddělení nebo rušit část lůžek, protože chybí personál.

 

Na problémy s nedostatkem lékařů a sester jsme upozorňovali už dříve. Více v reportáži:

lud TN.cz
Reklama