Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Velké srovnání

Divoká dálnice D1! Podívejte se, na kterých úsecích vám půjde o život!

Nehoda na D1
Zdroj: Profimedia, TN.cz
Ilustrační snímek
Roman Dolejský
Roman Dolejský
Publikováno 22. 8. 2019

Vyrážíte na cesty a čeká vás jízda po nejstarší české dálnici? Připravili jsme pro vás velké srovnání jednotlivých úseků dálnice D1 podle jednotlivých krajů, kterými vede. Podívejte se, kde je jízda nejbezpečnější a kde si naopak dát největší pozor.

Po dálnici D1, která spojuje tři největší města České republiky a šest krajů, se nejvytíženějšími částmi denně proženou desetitisíce aut. A s tím jsou spojené i dopravní nehody.


Redakce TN.cz pro vás srovnala jednotlivé úseky po celé délce D1, u kterých jsme vypočítali index nehodovosti. Ten napoví, které části jsou vzhledem k ostatním nejbezpečnější a kde byste si měli dávat největší pozor.

 

Dálnice D1:


Všeobecně se dá říci, že se velké množství nehod stává u sjezdů a nájezdů na dálnici, ať se již jedná o exit, nebo jen o odbočku na benzinku. Mnoho nehod se také stane přímo na benzínových stanicích.

 

Anketa

Jaký je hlavní problém dálnice D1?

Hlasovalo 605 lidí.

 
Index nehodovosti jsme vypočítali jako poměr nehod v období od 1. srpna 2018 do 31. července letošního roku na deset tisíc řidičů na jeden kilometr dálnice. Poslední sčítání dopravy zorganizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v roce 2016. Proto je vypočítaný index nehodovosti vhodný jen pro vzájemné porovnání v tabulce. Statistiku nehod jsme převzali z Jednotné dopravní vektorové mapy ministerstva dopravy.


Vypočítali jsme i průměrnou nehodovost podle jednotlivých krajů. V tabulce najdete dvě hodnoty, jeden je zprůměrováním indexu nehodovosti jednotlivých úseků, druhá hodnota označená jako "abs" je vypočítaná jako průměr nehod na délku dálnice v daném kraji na průměrný provoz.

 

Zde si můžete podrobně prohlédnout jednotlivé úseky (pro zvětšení rozklikněte):

 


Středočeský kraj


Nejnebezpečnějším úsekem dálnice D1 je hned ten první od nultého kilometru po exit v Chodově. Na necelé dva kilometry připadlo za rok 75 nehod, z toho jedna smrtelná. A zatímco nehody na výjezdu z Prahy jsou po celém úseku víceméně pravidelně rozprostřené, havárie na příjezdu do Prahy se kumulují u exitu na nultém kilometru a exitu na druhém kilometru.

 

Červeně je vyznačený nejnebezpečnější úsek, zeleně naopak nejbezpečnější.


Vysokou nehodovost si D1 udržuje ve směru na Brno až do Modletic, poté pak mezi Mirošovicemi a Ostředkem. U Ostředku na 34. kilometru se loni v říjnu stala bizarní nehoda, několik aut tam srazilo dobytek pohybující se po dálnici. Další informace si můžete přečíst zde.

 

První čtyři úseky mezi Spořilovem a Modleticemi mají na necelých deseti kilometrech více nehod než D1 v nejbezpečnějším Jihomoravském kraji, a to 213. Na Moravě je ale podstatně nižší provoz.

 

 


Ve zbytku Středočeského kraje není situace o moc lepší. Kromě dvou úseků mají všechny ostatní nehodovost vyšší než jedna. Celkově má Středočeský kraj podle výpočtů Redakce Tn.cz s hodnotou 1,41 druhou nejvyšší nehodovost ze všech a absolutně nejvyšší počet nehod. Část z toho jde ale na vrub vysokého provozu.

 

 

Vysočina


Přestože je na Vysočině v průměru podobný provoz jako v nejbezpečnějším Jihomoravském kraji, má tato oblast druhou největší nehodovost. Nejhorší je situace na dvou úsecích mezi Koberovicemi na 81. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104.

 

Červeně je vyznačený nejnebezpečnější úsek, zeleně naopak nejbezpečnější.


V těchto místech se ve směru na Brno stane drtivá většina nehod před 87. kilometrem, z toho obyčejně v okolí 83. kilometru u obce Speřice. Podobně je tomu i v opačném směru, kde jsou nehody sice rovnoměrněji rozprostřené, přesto je část od 87. kilometru směrem k Praze ta rizikovější.
Na tomto 22 kilometrů dlouhém úseku bylo za rok jen o 5 nehod méně, než po celé délce D1 v Jihomoravském kraji se 72 kilometry. Přitom je tam nižší provoz.


Poměrně vysoký index nehodovosti má také část mezi Velkým Beranovem a Měřínem, což jsou exity 119 a 134, a také mezi dvěma výjezdy na kilometrech 141 a 146 u Velkého Meziříčí.

 

 

Poblíž Měřína se staly hned dvě vážně nehody. V květnu se srazily náklaďák, dodávka a osobní auto na 132. kilometru, celou zprávu naleznete zde. O dva měsíce později museli řidiči stát v patnáctikilometrové koloně kvůli nehodě na 135. kilometru. V zúžení narazil kamion do autobusu, více si přečtěte zde.


Od Velkého Meziříčí směrem na východ ale index nehodovosti výrazně klesá. Posledních 22 kilometrů D1 na Vysočině, než dálnice vstoupí do Jihomoravského kraje, patří mezi ty bezpečnější.

 

Jihomoravský kraj


Celkově nejbezpečnější pro jízdu na D1 je Jihomoravský kraj. Při zprůměrování celkového počtu nehod v celém jihomoravském úseku se zprůměrovaným provozem vyjde číslo 0,65.

 

Červeně je vyznačený nejnebezpečnější úsek, zeleně naopak nejbezpečnější.


Nejvyšší nehodovost je mezi exity 194 Brno centrum a 196 Brno jih. Jenomže nehodovost tohoto úseku je zhruba stejná jako u úseků s nejnižší nehodovostí ve Středočeském a Olomouckém kraji, což jsou dva nejnebezpečnější kraje.

 

U Brna se na 190. kilometru srazila letos v květnu tři auta a motorka. Jednoho zraněného řidiče museli vyprošťovat hasiči. Více zde.

 


Na druhém místě v nebezpečnosti je pak úsek mezi Devíti kříži na 168. kilometru a Ostrovačicemi na 178. kilometru. V tomto úseku se také stalo absolutně nejvíce nehod v kraji.

 

 

Olomoucký kraj


Nejhorší situace v Olomouckém kraji je na úseku mezi hranicí s Jihomoravským krajem a Mořicemi na 244. kilometru. Na této trase se i při poměrně malém provozu stalo 18 dopravních nehod, což ji katapultovalo hned na druhé místo v nehodovosti za úsek Spořilov – Chodov v Praze.

 

Červeně je vyznačený nejnebezpečnější úsek, zeleně naopak nejbezpečnější.


Nejvíce nehod se v tomto úseku stalo u nadjezdu spojující Tištín a Nezamyslice u 242. kilometru. Na necelém kilometru se stala třetina všech nehod.

 

 


I celková nehodovost v kraji je poměrně vysoká a může za prvenství Olomouckého kraje v našem srovnání s hodnotou 1,49. Zatímco je ale ve Středočeském kraji asi nejhustší provoz, v Olomouckém je poměrně nízký.

 

Zlínský kraj


Druhým nejbezpečnějším krajem, kudy D1 vede, je Zlínský. Celková délka úseku je sice jen nějakých 17 kilometrů, jezdí se na něm ale opatrně. Úsek mezi Hulínem a hranicí s Olomouckým krajem je vůbec nejbezpečnější v republice, za rok se tam nestala jediná nehoda.

 

Červeně je vyznačený nejnebezpečnější úsek, zeleně naopak nejbezpečnější.


Naopak úsek mezi Kojetínem a exitem 258 u Kroměříže patří mezi nejnebezpečnější v celé republice. Velká část nehod se na něm stane v táhlé zatáčce u Postoupek. Na tomto úseku nedávno havaroval v půlce července náklaďák s kyselinou sírovou, ta poleptala řidiče. Více si přečtěte zde.

 

 


Vysoká nehodovost mezi Kojetínem a Kroměříží kazí celkový výsledek kraje, ostatní úseky se mohou pochlubit skvělými výsledky. Ty nepřesahují hodnotu 0,58.

 

 

Moravskoslezský kraj


Jen o trochu hůře než Zlínský kraj dopadl ten Moravskoslezský. Celkový index nehodovosti se liší jen v řádu setin.

 

Červeně je vyznačený nejnebezpečnější úsek, zeleně naopak nejbezpečnější.


Nejnebezpečnější částí jsou tři po sobě následující úseky u Ostravy – od Severního spoje na 357. kilometru po Bohumín na 370. kilometru. Mezi těmito třemi úseky je i nejnebezpečnější část v kraji, a to trasa mezi exity 361 Místecká a 365 Vrbice.

 

 


Tam se nejvíc nehod v obou směrech stane poblíž exitu 361 a nedalekého nadjezdu, po němž vede Hlučínská ulice. Z celkových 13 nehod jich tam bylo 9. Ostatní části se až na jednu výjimku drží na velmi slušné úrovni s čele s nejbezpečnějším úsekem mezi Bohumínem a hranicí s Polskem.
 

Podívejte se na reportáž TV Nova o chystaných raderech pro dálnici D1:

 

TN.cz