převratné změny?

Facebook přitvrdí proti podvodům, lžím a falešným profilům na síti!

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg
Zdroj: isifa.com
Mark Zuckerberg

Facebookem se šíří smyšlené zprávy, tzv. hoaxy, dezinformace, propagandistické lži i nevyžádaný spam produkovaný z falešných profilů reklamními "boty". To všechno je fakt. Přiznal to i zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Slibuje ale, že bude líp a rozhodl se s hoaxy, lžemi a falešnými profily zatočit. Ozývají se ale hlasy, které se bojí cenzury na FB.

Anketa

Dokážete rozpoznat hoax nebo podezřelý obsah na Facebooku?

Hlasovalo 1028 lidí.
O neověřených zprávách, doslova lživém zpravodajství i kontroverzní politické propagandě na Facebooku se otevřeně začalo mluvit po amerických prezidentských volbách. Podle mnoha mediálních analytiků Facebook sehrál negativní roli - americkým voličům (a nejen jim) servíroval zjevné hoaxy i očividné lži, které mimo jiné pomohly vyhrát Donaldu Trumpovi volby.

 

Netají se tím ani autoři Trumpovy kampaně, kteří si hoaxy cíleně vymýšleli a pak je přes sociální sítě, včetně Facebooku, snadno šířili dál. "Neexistuje nic, co byste nemohl napsat a lidé by tomu nevěřili. Můžu napsat tu nejšílenější věc a lidé mi uvěří. Napsal jsem bláznivé články proti muslimům, že je chce Trump označit odznaky nebo je nepouštět na letiště – a všemu věřili,“ popsal pro Washington Post "král hoaxů" Paul Horner, který se na kampani podílel a lituje výsledku voleb.

 

 

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg se rozhodl vytáhnou na své sociální síti do boje s hoaxy, propagandou, spamem a falešnými profily. Oznámil to kde jinde, než na Facebooku:

 

 

"Vezmeme dezinformace vážně. Pracovali jsme na tomto problému dlouhou dobu a bereme tuto odpovědnost vážně. Udělali jsme významný pokrok, ale je tu víc práce. Historicky spoléháme na naší komunitu, aby nám pomohla pochopit, co je falešné a co není. Na Facebooku je možné nahlásit jakýkoli odkaz jako falešný. (...) Použijeme tyto signály spolu s řadou dalších, abychom zjistili, jaké příběhy můžeme s jistotou klasifikovat jako dezinformace. Podobně jako je to s clickbaity, spamem a podvody," oznámil Mark Zuckerberg.

 

 

Zuckerberg sice tvrdí, že procento dezinformací na Facebooku je malé, ale hodlá s nimi přesto bojovat. A má i plán. Chce se samozřejmě spoléhat na nahlašování vadného obsahu uživateli sítě - nástroje pro ohlašování takových materiálů Facebook vylepší. Ale hodlá do něj zapojit i týmy novinářů, odborníků na sociální sítě a dalších specialistů. "Nechceme být arbitry pravdy sami, ale místo toho se chceme spolehnout na naše společenství Facebooku a na důvěryhodné třetí strany," vysvětlil Zuckerberg.

 

Jeho Facebook také bude mazat falešné profily - ovšem klid. Nepůjde o "falešné" profily uživatelů, ale o ty, za nimiž není člověk, ale automat. Jde nejčastěji o reklamní boty a spamovací programy. Ty uživatele v lepším případě zahlcují nevyžádanou reklamou, v horších případech přesměrovávají na nejrůznější podvodné stránky s nebezpečným softwarem.

 

 

Před Zuckerbergovým počínáním ale podobní experti na sociální sítě, kteří s ním spolupracují, naopak varují. Obávají se, aby se čištění od dezinformací nezvrhlo v cenzuru na Facebooku.

tn.cz / gar